Konya
29 Nisan, 2024, Pazartesi
  • DOLAR
    32.48
  • EURO
    34.93
  • ALTIN
    2434.5
  • BIST
    9915.62
  • BTC
    62335.12$

Necmettin Erbakan Üniversitesi Araştırmasında Konya’nın Şehir İmajı

17 Ağustos 2022, Çarşamba 03:01

Dillere pelesenk oldu “Marka Şehir olmak”

Her şehrin hedefi Marka olmak. Her şehrin hedefi cazibe merkezi haline gelmek. Kimi var olan potansiyelini ortaya çıkarma derdinde, kimi aslında pek de olmayan özellikler bulma çabasında. Marka şehir olacaksınız ki insanlar kentinizi ziyaret etme arzusu duysun, turizm pastasından aldığınız pay artsın, kent ekonomisine katkı daha çok sağlansın. Markalaşmaya giden yolda en önemli adım güçlü bir imaj çalışmasından geçiyor. Olumsuz imaj varsa kıracaksınız, olumlu imajların yerleşmesini sağlayacaksınız, tabii ki bunun ön yolu da tanıtım.

 

Avrupa Kentsel Şartı’na göre İdeal Şehir “Şehirli haklarını koruyarak ve halkına iyi bir yaşam sunarak, değerini orada yaşayan, ziyaret eden, çalışan, ticaret yapan, eğlence, kültür , bilgiyi yine orada arayan ve eğitim görenlerden alarak bir çok sektör ve aktiviteyi bir arada uyum içinde barındıran yaşam yerleridir”  Şehrin görünüşü yanında yerel halkın davranışları hatta inançları bile imaj üzerinde etkin unsurlardır.

Necmettin Erbakan Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Selda Başaran Alagöz danışmanlığında Sadettin Bilgeoğlu’nun Yüksek Lisans Tezinde  “Marka Şehir ve Marka İmajının Ölçümü: Konya Şehir İmajı Üzerine Bir Araştırma” çalışması yapılmış ve 2019 yılında KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi’nde yayınlanmış. Bu araştırma sonuçlarını paylaşıyorum. Aslında bu çalışma yenilenmeli hatta hep aklımda olan Belediyeler ve Konya Sivil Toplum Kuruluşları’nın benzer çalışmaları yapmaları , sonuçlarını değerlendirmeleri , en azından kentime gelenlere “ne umup ne bulduklarını” sormalarını gerekli bulurum.

Araştırmada özellikle şehirde yaşayanlar değerlendirmeye alınmış. Buyurun kentimizi ve bizleri nasıl değerlendirmişler? Hoşumuza gitse de gitmese de madem imaj marka şehir olmakta önemli, değerlendirme sonuçları önemlidir;

Konya önemli eserlere sahiptir. Konya sahip olduğu kültürel değerler açısından zengindir. Konya dinlendirici/rahatlatıcı bir şehirdir. Konya’nın diğer şehirlere ulaşımı yeterli seviyededir. Sergilerde harcanan zaman fazladır. Konya’da sağlığımla ilgili herhangi bir endişe duymuyorum. Konya mutfağında başka hiçbir yerde yiyemeyeceğiniz yemekler bulunmaktadır. Konya siyasi istikrara sahip bir şehirdir. Bunlar çok puan aldığımız görüşler.

Maalesef daha az katılınan özelliklerimiz;  müzelerde harcanan zamanın fazlalığı, spor etkinliğinin  fazlalığı, şehir sakinlerinin misafirperverliği, profesyonel iş yerlerinin yeterli bilgi ve eğitime sahipliği, Uluslararası alanda iyi temsil edildiğimiz, tabiat açısından zenginliğimiz, bir çok ünlü isim yetiştirdiğimiz, gece hayatı ile ünlü olduğumuz, mimari açıdan çekiciliğimiz çok kabul görmeyen özelliklerimiz.

Katılımcılar şehrin dışa açıklığını en düşük soyut imaj unsuru olarak kabul etmişler.

Geleneksel bulunmuşuz. Yenilikçi olmadığımız vurgulanmış. Halkımızı nazik bulmamışlar. Dindar imajımız ön plana çıkarılmış.

Erkeklerin Konya hakkındaki imaj algılamaları kadınlara göre daha yüksek bulunmuş. Evlilerin bekarlara göre Konya hakkındaki imaj algılamaları daha yüksek çıkmış.

Nazik bulunmadığımız gibi çoğunluk kanıda dürüst de bulunmamışız.

Çalışma değerlendirilmesinde Anadolu’nun merkezi konumunda olmamız, Karayolu ile 3 saatte 10 milyon insana ulaşım kapasitesine sahip olmamız, Organize Sanayi Bölgesinde Lojistik Merkez Projesi, tarihimizin insanlık kadar eski olması, zengin doğal kaynaklarımız, Üniversite Kenti olmamız nedeniyle Genç ve Kalifiye İnsan Sermayesine sahip bulunmamız, Enerji Potansiyellerimiz olumlu yönler olarak sıralanmış.

 Hızla artan ihracat kapasitemiz, Ticaret, Tarım ve Endüstri  Merkezi olmamız, Güçlü Endüstriyel yapımız, Yatırımlar için destek, teşvik, muafiyetler, güçlü sosyal sermaye ve işbirliği ortamımız hep artı potansiyellerimiz olarak değerlendirilmiş.

Tarihi eserlerimizin sahip çıkılıp korunması, gelecek nesillere aktarılması, bu eserlerin reklam ve tanıtımlarının gerekliliği, bir çok müzemizin duyurulması ve tanıtılması ile müzelerde geçen zamanın artırılabileceği , dürüst ve nazik olmadığımız konusundaki olumsuz imajın sosyal projeler ve eğitimlerle desteklenebileceği ve olumsuzluğun giderilebileceği, gençlerin beklentilerini karşılama amaçlı proje ve araştırmalar, sosyal ve bilimsel aktivitelerin artırılması gerekliliği, eğlence ve spor tesislerine daha fazla yatırım, özellikle toplu taşıma hizmetlerinin geliştirilmesi çalışmada özellikle belirtilen hususlar olmuş. Evlilerin beklentilerinin karşılanmasında kentin  sakin ve güvenilir olması, çocuklara yönelik eğitim, oyun , park alanlarının yeterli  olması etken olarak belirtilmiş.

Marka şehir olacaksak imaj çalışması da yapılmalıdır. Ben eleştirilere kulak verilmesi gerekliliğine katılırım. Kentimizin yetiştirdiği önemli insanlardan Sadrettin Özçimi bir televizyon programında “Konya’da doğmak şanstır” demişti. Konya dışında yaşasam da Konya ile ilgim hep devam etmekte, ben kendi adıma Konya’lı olduğumu hep gururla söyledim ve hemen hiç olumsuz tepki almadım. Konya’mı reklam eksiği olan ve potansiyellerini tam da kullanamayan bir kent olarak kabul ettim hep. Eleştirilerim daha iyi olmasını arzu ettiğimdendir. İsterim ki hep olumlu örneklerle anılsın. Çalışmayı kentimi yönetenler ve söz sahibi olanların masa üstü dersi olması dileğiyle paylaştım. Araştırmacılara teşekkür ederim.

 

 

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.