Konya
19 Nisan, 2024, Cuma
  • DOLAR
    32.64
  • EURO
    34.87
  • ALTIN
    2495.3
  • BIST
    9524.59
  • BTC
    63685.04$

STRESLE BAŞA ÇIKABİLMEK

06 Mayıs 2023, Cumartesi 00:00

Son zamanlarda hemen hemen herkesin yaşamına eşlik eden yanı başımızda bizimle beraber yol alan stres… kelime anlamı kişinin uyum sağlaması gereken olaylar veya tehdit unsuru oluşturacak durumlar karşısında ortaya çıkan, vücudumuzun gösterdiği fiziksel ve psikolojik doğal bir reaksiyondur. Çoğu zaman stresin oluşumunu engellemek elimizde olmayabilir yapmamız gereken stresin ortaya çıktığı zamanlarda stresle başa çıkabilme yollarını öğrenmektir.

Stresi kontrol altına alabilmek için öncelikle ortaya çıktığı anda stresi iyi tanımlayabilmemiz gerekiyor.

1) Sizi hangi koşullar veya durumlar stres yaşamanıza neden oluyor?

2) Stresli durumlarda vücudunuz fiziksel ve psikolojik ne gibi tepkiler ortaya çıkarıyor?

Bu iki sorunun cevabını kendi günlük yaşantılarımıza göre cevaplayıp stresin üzerimizde bıraktığı etkiyi doğru belirlememiz gerekiyor. Savaşabilmek için düşmanı iyi tanımalıyız. Nerden nasıl saldıracağını iyi bildiğimiz düşmanı, alacağımız önlemler sayesinde yenmek zor olmayacaktır.

Öncelikle hangi durumlarda stres yaşadığınızı belirleyip bu durumlarla karşılaşınca vücudunuzun strese girdiği zamanlar ne gibi tepkiler oluşuyor bunları belirlemek gerekiyor.

Stresli durumlarda hızlı nefes alıp verme, kalp atışlarının artışı, ellerde titreme, konuşurken tutukluk yaşama, ağızda kuruluk, terleme, kasların aşırı gerilmesi, mide krampları gibi birçok fiziksel belirtiler olduğu gibi psikolojik belirtiler de mevcuttur. Bunlardan bazıları; odaklanma sorunları, dikkati toparlayamama, unutkanlık/dalgınlık hali, sinirlilik, endişeli ruh hali, kişinin kendini baskı altında hissetmesi gibi belirtiler oluşabilir. Tüm bu belirtileri tanımlayıp stresli durumlarda kontrolün kendi zihninizde başlayıp bittiğini tekrar etmemiz gerekiyor. Zihnimizin oluşturduğu tüm kötü senaryoların yazarı yine kendi zihnimiz. Oluşabilecek kötü sonuçlara değil, bizi rahatlatacak iyi sonuçlara odaklanmak ilk adımdır stresle olan savaşımızda. Oluşabilecek en kötü senaryolara yol açan düşüncelerin yerini iyi sonuçlanan senaryolarla değiştirmeliyiz. Örneğin kalabalık bir gruba konuşma yaparken yaşanılan stres genelde ya rezil olursam ya söyleyeceklerimi unutursam, bana gülecekler gibi kötü senaryoların yerini daha iyi sonuçlanan senaryolarla değiştirmeliyiz. Çok güzel anlatacağım, dinleyenler memnun kalacaklar, yeteri kadar hazırlandım sunumum gayet güzel geçecek gibi iyi yazılmış senaryolar yer almalı zihnimizde. Stresin oluşturduğu fiziksel etkileri göz önünde bulundurursak nefes kontrolü de stresli durumlarda sakin kalabilmenin kolaylaştırıcı bir diğer unsurudur. Nefes egzersizleri ile stresin yol açtığı kalp atış hızını kontrol altına alarak sakinliği sağlayabiliriz. Bir diğer önemli adım zihnimizin odak noktasını değiştirmek. Aynı konuya, aynı olaya odaklanarak çözüm üretemeyeceğimiz gibi aksine stresin artarak çoğalmasına neden oluruz. Bizi meşgul eden düşüncelerden uzaklaşıp kendi kontrolümüzde olan düşünce ve olaylara odaklanarak zihnimize ‘kontrol benim elimde’ mesajını vermeliyiz.

Ruh sağlığımız en değerli varlığımız sağlıcakla kalın…

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.