Konya
29 Nisan, 2024, Pazartesi
  • DOLAR
    32.51
  • EURO
    34.87
  • ALTIN
    2436.2
  • BIST
    9915.62
  • BTC
    62565.65$

e-Belediye uygulamaları araştırması; Konya Büyükşehir Değerlendirmesi

06 Mart 2024, Çarşamba 00:01
Araştırma Bartın Üniversitesi Öğretim Üyeleri Salih Çiftci ve Leyla Çiftci tarafından yapılmış ve Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi’nde  Temmuz 1923 (Cilt 22, Sayı 87 ) tarihinde yayınlanmıştır. Çalışmada 2014 ve 2022 yılları karşılaştırılmış; web sayfa içerikleri incelenerek e-hizmet, e-demokrasi, e-katılım ve e-denetim konuları ele alınmıştır.
2012 tarihli çalışmasında Güllüpınar Konya Büyükşehir Belediyesi’nin “başkana mesaj” bölümlü e-posta linklerini incelemiş ve vatandaşların e -posta aracını sadece bireysel talep için kullanmadıklarını ortaya çıkarmış, şikayet/dilek/eleştiri amaçlı olarak da aktif kullanım tespit etmiş. Olumsuz ve olumlu mesajlar vatandaşlardan gelen mesajlar arasında% 67 oranında geri bildirime rastlanmış ve yorum yönetime katılımın üst derecede olması şeklinde yorumlanmış.
2014 yılında Büyükşehir Belediyeleri arasında sadece dördü; Diyarbakır-Erzurum-Kahramanmaraş ve Samsun Büyükşehir belediyeleri e-devlet kapısı hizmeti vermemekteyken 2022 yılında artık tüm Büyükşehir belediyeleri bu hizmeti sunmakta. Konya Büyükşehir Belediyesi sanal alemde borç ödeme, ulaşım bilgileri, mezarlık bilgileri, hal fiyatları, nöbetçi eczaneler hizmetlerini 2014 yılından itibaren vermekte iken imar planları ve stratejik planlar 2014 yılında hizmet kapsamında değilken 2022 yılında mevcut e-belediye uygulamasında. Konya Büyükşehir Belediyesi sanal alemde 2022 yılı itibariyle evrak takip, istek/şikayet, meclis kararları, stratejik plan, performans programı, faaliyet raporu, bilgi edinme, imar planları, video, haberler, proje alanlarında şeffaf bilgiler vermekte oysa 2014 yılında bu hizmetlerden meclis kararları, stratejik plan, performans programı, imar planları, video bölümleri yer almamaktaydı. Belediye internet siteleri açıklık, şeffaflık ilkesi, bilgi edinme hakkı açısından önem kazanmaktadır. Videolar, Ankara/İstanbul/Samsun Büyükşehir Belediyeleri televizyon kanalları olması, doğrudan ihale ve Meclis görüşmeleri canlı yayını şeffaflık açısından yararlıdır. E-katılım vatandaşa çevrimiçi olarak yönetsel bir karar veya işlem hakkında fikir sormaya yarayan bir katılım mekanizmasıdır, demokrasi mekanizmasıdır; Konya Büyükşehir Belediyesi web sitesinde araştırma yapıldığı tarihte proje açısından böyle bir uygulama 2022 yılında da yoktur. Anket uygulamaları çoğu Büyükşehir Belediyesi sitesinde maalesef karar alma veya uygulama değerlendirilmesi ile ilgili değildir; web site kullanımının değerlendirilmesi gibi halkın demokratik katılımına katkı sağlayacak anketler  yoğun değildir. Konya Büyükşehir Belediyesi için e-hizmet alanındaki teknoloji kullanımı 2014 yılında 5 iken 2022 yılında 7’ye; e-denetim alanındaki teknoloji kullanımı 2014 yılında 6 iken 2022 yılında 11’e; e-demokrasi alanındaki teknoloji kullanımı 2014 yılında 0 iken 2022 yılında 1’e yükselmiştir. Büyükşehir Belediyeleri e uygulamaları açısından değerlendirildiğinde Konya Büyükşehir Belediyesi web sayfası da bir çok belediye gibi e-demokrasi alanında daha aktif kullanılması gerektiği kanaatine varılmış çalışmacılar tarafından. Açıklık, şeffaflık, halkın karar mekanizmalarında doğrudan katılımı elbette demokrasinin olmazsa olmazları. Umarım bu alanda da sedece Konya değil tüm belediyelerde de gelişmeler sağlanır.

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.