Konya
26 Nisan, 2024, Cuma
  • DOLAR
    32.49
  • EURO
    34.77
  • ALTIN
    2441.4
  • BIST
    9915.62
  • BTC
    63422.92$

ÇEVRE SORUNLARI VE İSLÂM-2

05 Haziran 2015, Cuma 00:00

3-Allah Beden Temizliği İster:

İslâm kadar temizlik hususuna önem veren başka bir din veya felsefi ekol gösterilemez.

Dünyanın pislik içinde yüzdüğü,  temizlik mefhumunun bilinmediği,  hatta Hıristiyan âleminde ilk doğarken vaftiz suyu ile yıkanan çocukların,  o kutsal sudan sonra hiç yıkanmamalarının dini bir vecibe telâkki edildiği,  do­layısıyla insanların bulaşıcı hastalıklardan başını kaldıramadığı bir dö­nende gelen İslâm,  temizliği dinin yarısı saymış ve baş tacı etmiştir.

Huzuruna durup namaz kılmak isteyen insanlara Cenâb-ı Allah abdest almalarını, yani dış dünya ile temas eden azalarını ter temiz yıkamalarını,  hatta bunu bütün vücudunu yıkayarak (guslederek) yapmanın daha efdal ol­duğunu,([1]) temizlik üstüne temizliği “nur üstüne nur” olarak değerlendirdi­ğini bildirmiş,  Kuba halkını([2]) “Orada temizliği seven, (te­mizolan) insanlar var. Muhakkak Allah temiz olanları çok sever”([3])  buyurarak övmüştür.

Sevgili Peygamberimiz: “Temizlik imandandır, temizlik imanın yarı­sı­dır, ”([4]) buyurarak abdestlere ilâveten,  yemeklerden önce, sonra ve tuva­letten sonra ellerin yıkanmasını,([5]) dişlerin fırçalanmasını,([6]) sık sık gusül yapılma­sını,([7])  insan vücudunda fazlaca mikrop barındırmaya müsait bölge­lerin sık sık yıkanmasını (taharet ve traş)([8]) saç-sakal ve kıyafet temizli­ğine önem veril­mesini,([9])                   emretmiş ve kendisi bizzat uygulamıştır. Müslüman’ın ölüsü bile tertemiz yıkanır, kefenlenir ve Allah’a tevdi edilir. Başka dinlerde bu yoktur.

Tuvaletin ve umumi çeşmelerin varlığını Batılılar Haçlı seferleri esna­sında İslâm âleminden öğrendiklerini itiraf ediyorlar.([10]) Avrupa da yıkan­mak suç telâkki edilirken,  İslâm âleminin her tarafı özel ve umumi ha­mamlarla,  tuvaletlerle bezenmiş idi.

 Selahaddin-i Eyyûbi Aslan Yürekli Rişar’a hediye olarak sabun kalıbı gönderir,  O; peynir zannederek yemeye kalkar.([11]) 1666 Yılında Almanya’ya giden elçi gurubunun içinde Evliya Çelebi de vardır. Seyahatnamesinde Almanları burunlarını yenlerine sil­diklerinden,  mendil kullanmasını bilmediklerinden ve çok pis oldukların­dan dolayı tenkit eder.([12])

 Osmanlı ordusunun kışın cephede bile 3 cm. lik keçe duşlar içinde muntaza­man temizlik yaptıklarından bahsedilir.

Şair Abdülhâk Hâmid,  elçi iken,  yanında çalışan İstefenaki isimli bir gayri müslimin temizlenmediği için çok koktuğunu şu satırları ile dile geti­rir:

Ol mertebe murdar kokuyor,  üstü fena ki, 

Midem bulanır yanıma geldiği zaman İstefenaki

4-Allah Elbise Temizliğini Emreder;

Cenâb-ı Hak kuluna verdiği nimetleri kulunun üzerinde görmek ister. Namaza kalktığında ve mescide gittiğinde tertemiz elbiseleri ile gitmesini emrediyor,([13]) Peygamberine de “Elbiseni temizle”([14]) emrederek,  konunun ehemmiyetine dikkat çekiyor ve bundan dolayı elbisedeki pislik belli oranı geçerse namazın kabul olmayacağı hükmü veriliyor.

Peygamberimiz saçı başı dağınık,  pejmürde olanları kendi eliyle dü­zel­tir, diliyle ikaz ederdi,([15]) kendisi tertemiz giyinir, beyaz giyinmeyi se­ver([16]),  dışarı çıkacağında kapı kenarına koyduğu bir kap suyu ayna olarak kullanır,  saçını sakalını düzelterek çıkardı.

5-Allah Çevre Temizliğini Emreder;

a-Ev Temizliği:

Peygamberimiz; “Allah temiz ve pâktir,  pâklik ve temizliği sever. Ke­rim ve cömerttir, kerim ve cömertliği sever. Öyle ise avlularınızı ve mey­danlarınızı temiz tutunuz.  Yahudilere de benzemeyiniz. Onlar çöplerini evlerde toplarlar,” ([17])

      Bugün maalesef bizim evlerimiz de çöp yuvaları haline gelmiştir. Peçeteler,  çocuk bezleri,  petler ve poşetler. Türkiye de sadece çocuk bezleri imali için her sene 1 milyon ağacın kesilmesinin icab ettiğini yetkililer söylüyor.([18])

Dipnotlar:

1- Mâide Sûresi, 6.

2- Medine yakınında bir belde.

3- Tevbe Sûresi, 108.

4- İbrahim Canan, a. g. e.c. 10, s. 29.

5- İbrahim Canan, a. g. e. c. 17, s. 426.

6- Tecrîd-i Sarîh Tercemesi, Diyanet Yay, c. 3, s. 36.

7- Tecrîd-i Sarîh Tercemesi, c, 1, s. 214.

8- Müslim, Taharet,  51.

9- Müddessir Sûresi, 4,  Ebû Dâvûd,  Libas 17.

10- Zafer Dergisi, sayı: 105, s. 14.

11- Zafer Dergisi, sayı: 166, s 16.

12- Yılmaz Öztuna, “Büyük Türkiye Tarihi”, c. 5, s. 389.

13- A’raf Sûresi, 31.

14 - Müddessir Sûresi, 4.

15 - İbrahim Canan, “Hadis Ansiklopedisi”, c. 7, s. 20.

16 - Ebû Dâvûd, Libas 13.

17 - İbni Kayyım, “Et-Tıbbü’n- Nebevî”, s. 216.

18 - İbrahim Özdemir-Münir Yükselmiş,“Çevre Sorunları ve İslâm”,Diyanet Yay.1995.s.20.

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.