Konya
Açık
30°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
41,1927 %0,30
47,9607 %0,52
4.678,23 % 0,07
Ara

Tünel

YAYINLAMA: | GÜNCELLEME:

Türk Dil Kurumu tüneli “çevresi kapalı yol” olarak tanımlıyor kısaca. Gençler bilmez , bizim nesil aşikardır tünel kelimesine; her girdiğimiz ekonomik kriz sonrası ki bazılarında yurt dışlarından İMF önerisiyle kurtarıcı getirmişliğimiz de vardır “tünelin ucu ne zaman gözükecek?” tartışma ve umuduyla geçti hatta geçiyor ömrümüz ama artık tünel tanımı yapılmıyor. Ulaştırma alanında yıllarımızın umudu iki tünel daha var bizim yaşıtlarımızın hafızasında; Bolu ve Ayaş tünelleri. Bolu tüneli özellikle kışları yol vermeyen Bolu dağı geçişini kolaylaştıracak tüneldi, çok kaza ve cana mal oldu eski yol ancak alternatif geçiş tünel bitmiyordu bir türlü. 1990 yılında İtalyan Astaldi firmasına ihale edildi, 1993 yılında kazı başladı, iki deprem bitişi erteledi ama tünel ancak 23 Ocak 2007 tarihinde Başbakanlar Recep Tayyip Erdoğan ve Romani Peroli tarafından açılabildi. 2.9 kilometre tünel 290 milyon dolara mal oldu, Astaldi firması inşaatlar esnasında aslında iç acıtıcı bir gerçeği haykırarak yerli ortak aldı “Türkiye’de bürokratik engelleri aşmak için gerekli” Açıklama esnasında Erdoğan iktidarda değildi henüz. Diğer bekleyip de kavuşamadığımız tünel Ayaş Tüneli idi. Ankara-İstanbul düşük standartlı demiryolunu 160 kilometre kısaltacak ve daha kolay ulaşılacaktı bu kentlere, iktidarda Demirel ile SHP vardı, bekliyorduk ki gerçekleşecek. Demirel Cumhurbaşkanı seçilince öğrendik ki Ayaş Tüneli’nin demiryolu geçmesi planlanan alanla ilgisi yok, tünel iktidara yakın bir şirkete ihale; gerçekten de 1 milyar dolar harcanan ama bitmeyen tünel çökmesin diye para yemeye devam ediyor, bitse de hızlı tren güzergahı değil, soğuk hava deposu veya koyun gölge alanı olarak kalacak. Günümüzde ülkemin yol kalitesi çok gelişti, tünellerle zaman, yakıt kazanılıyor. Yazı nedenim Norveç’te çalışan evladını ziyaretten dönen bir hemşerimiz doktorun “1.5-2 kilometrelik tünellerle donatmışlar yolları” şeklindeki hayranlık ifadesi oldu İskandinav ülkeleri için. Sayısız tünellere alışmıştım gezdiğim ülkemde de eş zamanlı gittiğim Artvin-Erzurum-Giresun arasında tünelleri saymak imkansızdı neredeyse, biri bitmeden biri başlayan tünellerle seyahat ediyordunuz. Norveç tünellerine hayran kalan meslektaşımın ülkemdeki Zigana ve Ovit tünellerinden de haberi yoktu maalesef. Zigana tüneli 2032 metre yüksekliğe inşa edilmiş, 14476 metre uzunluğu ile dünyanın üçüncü, Avrupa’nın birinci çift tüplü 2023 Global Başarı ödüllü yapıtımız. 7 yılda tamamen vatandaşlarımızın terleri ve emekleri ile 1.5 milyar liraya mal olan bir güzel eser. Ben tarihimiz boyunca ülkem için her hayırlı iş yapandan Allah razı olsun derim, Zafer Bayramımızı kutlarken Atatürk başta tüm silah arkadaşlarını rahmet ve minnetle anarım; Zigana geçidinden gururla geçerken küçücük hayıflanmam Konya çevreyolları için oldu. Ülkem her zaman her konuda en iyi olsun.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *