Konya
12 Mayıs, 2024, Pazar
  • DOLAR
    32.22
  • EURO
    34.93
  • ALTIN
    2444.4
  • BIST
    10218.58
  • BTC
    60835.503$

Kaliteli Eğitim ve Öğretime Önem Verelim

27 Eylül 2018, Perşembe 08:22

Kaliteli eğitim ve öğretimin önemi çok büyüktür. Kaliteli eğitim ve öğretime değer veren toplumlar, kalkınır, gelişir ve refah düzeyi yüksek toplumlar arasına girerler. 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı başladı. Bu vesileyle bütün öğrenci ve öğretmenlerimize yeni dönemde başarılar diliyorum.

İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi ve din eğitimi anabilim dalı başkanı Prof. Dr. Fahri Kayadibi, “Eğitim Kalitesine Etki Eden Faktörler ve Kaliteli Eğitimin Üretime Katkısı” başlıklı makalesinde (http://dergipark.gov.tr/download/article-file/10098) “Eğitimde kaliteye ulaşmanın gerekli şartları yerine getirilmelidir. Kaliteli meslek, kaliteli hizmet ve kaliteli ürüne ulaşmanın temelinde eğitim kalitesi yatmaktadır. Japon kalite uzmanı Işhikavva’nın “kalite, eğitimle başlar eğitimle biter.” sözüne atıfta bulunup eğitimin kalitesinin nasıl artırılacağını açıklamış (Kayadibi, s. 76).

Kalite kavramının pek çok tanımı yapılmıştır. Belki bu tanımların en kapsamlısı olarak “kalite, kusursuzluk arayışına sistemli bir yaklaşımdır” (Kayadibi, s. 73; TSE Halkla İlişkiler Müdürlüğü, TSE-EN-ISO 9000 Kalite Broşürü, Ankara, 1996, s. 1) tanımı ifade edilebilir. Yine Kayadibi”nin verdiği bilgilere göre “eğitim kalitesi ise eğitime tabi tutulmuş kişilerin, kendi eğitimleri ile ilgili bilgi, beceri ve davranışlarıyla toplumun ihtiyaç ve isteklerine beklenen düzeyde ve derecede cevap verebilmeleri olgusudur. (Kayadibi, s. 73)

İş ve meslek hayatında sıfır hatayı esas alan “toplam kalite yönetimi ve eğitimi” de kaynakların etkili ve verimli kullanılmasını sağlaması ve israfı önlemesi bakımından önemini gittikçe artırmaktadır.

İslam alimlerimiz de konuya dini açıdan ısrarla değinmişlerdir. “İslâm ahlâkçıları, her müslümanın meşgul olduğu iş ve ticaret alanıyla ilgili iktisadî bilgileri; ayrıca, haramdan korunmak ve helâl kazanç sağlamak için gerekli dinî ve ahlâkî bilgileri öğrenmesinin lüzumunu belirtmişlerdir. Meslekî bilgi ve ehliyetin önemi günümüzde her zamankinden daha çok önem kazanmıştır. Bilgili ve ehliyetli iş ve meslek erbabı, bir toplumun değerli ekonomik potansiyeli kabul edilmektedir. Hayatın başka alanlarında olduğu gibi iktisadî alanda da eksik, çürük, kalitesiz mal üretimi gibi bilgisizlik ve ehliyetsizlikten doğan her türlü ekonomik kayıplar hem fertlere hem de topluma zarar vermektedir. Müslümanı, “diğer müslümanların, elinden ve dilinden zarar görmediği kimse” şeklinde tarif eden ve “insanın, kendisine yapılmasını istediği şeyi, kendi de başkasına yapmadıkça mümin sayılamayacağı”nı belirten İslâm ahlâkı için meslekî bilgi ve ehliyetin önemi açıktır” (Komiyon, Diyanet İslam İlmihali, c. 2, s. 541).

Kayadibi’ne göre kaliteli eğitime etki eden faktörler:

1-Nitelikli öğretmen yetiştirmek, (genel kültür, alan kültürü ve öğretmenlik meslek kültürünün verilmesi, hizmetiçi eğitimlerin artırılması)

2-Okulların yeterliliğinin, fiziki yapısının ve donanımının iyileştirilmesi,

3-Eğitim programlarının ve metotlarının kaliteli olması,

  1. Eğitim Programı Milli Olmalıdır,

  2. Eğitim Programı Bilimsel Olmalı ve Teknolojik Gelişmelerden İstifade Etmelidir,

  3. Eğitim Programları Kişiye Faydasız ve Gereksiz Bilgilerden Arındırılmalıdır,

  4. Eğitim Programlan Kalite ve Kalkınmayı Amaçlamalıdır,

  5. Eğitim Programları Öğrencilerin Kabiliyet ve Kapasitelerine Uygun Olmalıdır,

  6. Eğitim Programları Uygulamaya Yönelik Olmalıdır,

  7. Eğitim Programları Fırsat Eşitliğini Sağlayıcı Olmalıdır.

4-Eğitim ve öğretimde ezberciliğe son verilmeli, esas amaç sınav değil öğrenme olmalı, eğitim öğretmen merkezli değil öğrenci merkezli olmalı, eğitimde teknoloji kullanılmalı, öğrencinin ilgi alanları dikkate alınarak ders işlenmelidir, velilerle işbirliği ve yeterli rehberlik yapılmalıdır,

5-Eğitim ömür boyu olmalıdır,

6-Eğitim ve öğretime toplumda üst değer olarak yer verilmesi,

7-Eğitim-insagücü-istihdam ilişkisi kurulmalıdır,(okul-sanayi-iş yeri işbirliği sağlanmalıdır)

8-Kabiliyet ve yeteneklere uygun yöneltme ve yönlendirme yapılmalıdır,

9-Zamanı iyi kullanma alışkanlığı kazandırılmalıdır,

10-Araştırıcı, yenilikçi ve hamleci ruh verilmelidir,

11-Kaynak ve finansman sağlanmalıdır.

O halde eğitimde kaliteyi artıracak bu maddeleri daha çok çalışarak gerçekleştirmeyi amaçlayalım. Devlet ve millet olarak kaliteli eğitim ve öğretime her zamankinden daha fazla önem verelim. Günümüzde kaliteli eğitim ve öğretim ile sanayide, tarımda, dünya ticaretinde ve iş hayatında yüksek başarılar ve hakimiyet elde edebileceğimizi unutmayalım.

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.