• 21 Mayıs 2019, Salı 8:45
ŞahideORAL

Şahide ORAL

RAMAZAN AYINDA BİTMEK BİLMEYEN TATLI KRİZLERİ

Ramazan ayında çok uzun süre aç kalındığından yemek yer yemez tatlı yeme ihtiyacı duyabilirsiniz. Aç olduğunuz saat dilimlerinde ise konsantrasyon güçlüğü, agresiflik, hissedilebilirsiniz. Orucu açtıktan sonra tatlı yemezseniz beyninize psikolojik olarak doydum sinyali gitmez hatta sahurda çikolata yemeden duramaz hale gelirsiniz. Bu durumun altında yatan nedenler şunlar olabilir. Damak tadınız ve beslenme alışkanlığınızı bu şekilde ayarlamış olduğunuzdan psikolojik olarak yemeği yer yemez tatlı yemeğe isteği olmuş olabilir ya da pankreas kontrolsüz salgıladığından insülin direncinin yüksekliğinden kaynaklı tatlı veya şekerli gıdaları yeme isteği artabilir.

Özelikle fazla kilolarınız varsa ramazan da çok uzun süre aç kalınmasından kaynaklı metabolizma daha da yavaşlar. Bir de üstüne tatlı yemeyi kontrolsüzce yapıyorsanız yağ oranında artış kaçınılmazdır.  Ramazan ayından öncede bütün bu şikâyetleriniz varsa bir endokrinoloji ve diyabet uzmanıyla görüşmenizde yarar var.  Böyle bir durumda sadece açlık kan şekerinize bakmak yeterli olmayabilir. İnsülin ve glikoz metabolizmasının birlikte değerlendirilmesi gerekebilir. Fazla kilolarınızın nedeni yediklerinizin enerji olarak kullanamayıp yağ olarak depolamasından kaynaklı olabileceğinden mutlaka görünmenizde yarar var.

İnsülin direnci dediğimiz pankreasın beta hücresinden üretilen ve kan şekerini düşürmeye yarayan oldukça önemli bir hormonumuzdur. Besin yoluyla aldığımız karbonhidratlar, sindirim sistemi yardımıyla en küçük parçalara şekere yani glukoza parçalanırlar. Glukoz ise hücrelerin en önemli kaynağından olduğundan doğru besinlerden yana seçmeniz oldukça önemlidir.

Ramazan ayında tatlı krizleriniz için verebileceğim öneriler şunlardır.

  • Ramazan ayında kan şekerinizin düşmesi sık karşılaştığımız durum olduğundan orucunuzu hurmayla açıp bir nebzede olsa tatlı yeme ihtiyacını bastırın.
  • Sahur ve iftarda da tam tahıllı, çavdar gibi ekmekler kan şekerini daha yavaş sürede yükseltip uzun süre aynı seviyede kalmasını sağlayacağından tercihinizi bu yönde yapmanız oldukça yarar sağlayacaktır.
  • Tatlı tercihlerinizi sütlaç veya güllaç gibi sütlü tatlılardan yana yapmanız sizin için daha iyi olacaktır.
  • Mutlaka iftardan sonra son ara öğününüzde meyve yemeyi, meyvenizi de süt ve süt ürünleriyle desteklemeyi unutmayın.

Sağlıkla kalın…


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü

BİYOGRAFİLER

tümü
yukarı çık