• 14 Haziran 2020, Pazar 11:26
RümeysaÖzkan

Rümeysa Özkan

YAZ MEVSİMİNİN KRALİÇESİ KARPUZ

Su ve şeker içeriğiyle ön plana çıkan karpuz, şüphesiz yaz mevsiminin vazgeçilmezleri arasında yer alır. Sıcak havalarda içimizi serinleten bu güzel meyve aynı zamanda sağlık üzerinde birden fazla olumlu etkiye sahiptir. O halde gelin bu hafta sizlerle beraber karpuzu yakından tanıyalım.

VİTAMİN ve MİNERAL DEPOSU

A vitamini, C vitamini, B1, B5, B6, B7(biotin) vitaminlerini ve potasyum, bakır, magnezyum minerallerini içerir. Likopen, antioksidan ve aminoasit içeriği yönüyle dikkat çeker. Yaklaşık yüzde 92’si sudur.

1 Porsiyon Karpuz, 60 kaloridir ve yaklaşık 3 ay dilimi kadardır.

KARPUZUN SAĞLIĞA FAYDALARI

  • Neredeyse tamamı sudan oluşan karpuz, vücudun sıvı ihtiyacının karşılar. Di-üretik bir besindir. Vücuttaki ödem oluşumunu engeller. Suyla beraber lif içermesi kabızlığı önler ve sindirim sisteminin düzenlenmesine yardım eder.
  • İçerdiği potasyum ve magnezyum mineralleri sayesinde kan basıncını düşürür. Potasyum, kan damarları ve arterler üzerindeki gerginliği azaltarak kan akışını uyarır. Kalp-damar sağlığını olumlu etkiler.
  • Magnezyum açısından zengin olan karpuz, uyku bozukluklarının giderilmesine yardım eder.
  • Karpuzda bulunan karotenoidler, damar sertliğini önler. Vücudu felç, pıhtı, kalp krizi ve damar tıkanıklığı gibi olumsuzluklara karşı korur.
  • Sağlık üzerine birden fazla olumlu etkiye sahip olan likopen,
  • Karpuza kırmızı rengini veren maddedir.
  • Güçlü antioksidanlardan biridir ve vücudu zararlı maddelere karşı korur. Bağışıklık sistemini güçlendirir. Kanseri önlemeye yardım eder.
  • Kalp sağlığı için oldukça önemlidir. Çeşitli bilimsel çalışmalar likopenin, kan basıncı ve kolesterolü düşürmede etkin rol oynadığını göstermektedir. Kandaki LDL (kötü kolesterol) seviyesini düşürür.
  • İçerisinde bulunan C vitamini,
  • Vücuttaki serbest radikallerin oluşumuna engel olur, vücudu kansere karşı korur.
  • Vücutta kolajen üretiminin artmasını sağlayarak cildi gençleştirir ve güzelleştirir. Kırışıklıkların oluşumunu engeller. Göz altı halkalarının azalmasına yardım eder.
  • A vitamini ise C vitaminiyle hemen hemen aynı etkiyi oluşturarak cildi gençleştirip kırışıklıkları önlemenin yanında cilt lekeleri üzerinde olumlu etkiye sahiptir.
  • İçerisindeki sitrülin amino asiti, kan damarlarının genişlemesini sağlayarak kan basıncını düşürür. Kas ağrılarının azalmasına yardım edebilir. Spordan hemen sonra tüketildiğinde kas ağrısını azaltıp antrenman sonrası bireyin toparlanma süresini azaltabilir.

Severek tüketilen karpuz her ne kadar düşük kalorili ve tok tutan bir meyve olsa da porsiyona dikkat ederek tüketilmelidir. Glisemik indeksi yüksek olan bu meyve, kan şekerinin hızla yükselmesine neden olur. Özellikle diyabetik kişilerin tüketirken porsiyona dikkat ederek tüketmesi gerekmektedir. Karpuzu tek başına değil de yanında peynir gibi protein kaynağı olan bir besinle beraber tüketmek kan şekerinin düzenlenmesine yardımcı olur.

En kısa zamanda en güzel şekilde bu zor günleri atlatmak ümidiyle...

Sağlıklı ve Mutlu Günler Dilerim.

Dİyetisyen Rümeysa Özkan.


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık