• 11 Mayıs 2020, Pazartesi 8:55
RümeysaÖzkan

Rümeysa Özkan

Mide rahatsızlıklarında sağlıklı oruç nasıl tutulur?

Oruç tutmak kişiyi ruhen ve bedenen temizler, sağlığa kavuşmasını sağlar. Beslenme planına dikkat eden  kişilerin zayıflamasına yardımcı olur. Fakat süregelen mevcut rahatsızlığı olan bireylerde oruç tutmak zaman zaman sağlığı bozan bir durum olarak ortaya çıkabilir.

REFLÜ GİBİ MİDE RAHATSIZLIĞI OLAN BİREYLER ORUÇ TUTABİLİR Mİ?

  • Uzun süreli açlıklar mide asidi ve pepsin salgısını artırır. Bu durum şişkinlik, hazımsızlık gibi olumsuzlukların oluşmasına neden olur. Özellikle Reflü hastalarında gözlemlenen göğüs bölgesinin yanması, öksürük ve ağza acı su gelmesi gibi rahatsızlıklar Ramazan ayında oruçla beraber artış gösterebilir.
  • İftar ve Sahur arasında sık aralıklarla azar azar besin tüketimi mide için oldukça önemlidir. Yaklaşık 15 saatlik bir açlık döneminden sonra iftarda ağır ve yağlı yiyeceklerin tüketimi reflünün seyrini ağırlaştırabilir. Reflü, gastrit ve ülser gibi mide rahatsızlığı olan bireyler bu dönemde mutlaka doktorları ile iletişim halinde olmalı, gerekirse bir süre oruç tutmaya ara vermelidir.

SAĞLIKLI BİR ORUÇ DÖNEMİ İLE İLGİLİ ÖNEMLİ İPUÇLARI

- Sahur, özellikle reflü gibi mide rahatsızlığına sahip bireylerde sağlıklı orucun altın anahtarıdır.Bu öğünde protein ağırlıklı beslenmek, menüde kahvaltılık ürünlere özellikle yumurta ve peynire yer vermek reflünün komplikasyonlarını azaltmanızı sağlar. Yağlı kızartmalar, hamur işleri ve tuzlu besinlerden uzak durulmalıdır, bu tür besinler susuzluk hissini arttırır. Uyumadan yaklaşık 1 saat önce yemek yeme işlemine son verilmeli ve yemekten hemen sonra uzanılmamalıdır. Uzanmak  gerektiği takdirde ise yastık yükselilmeli ve baş biraz yukarıda olmalıdır.

- Uzun bir açlık döneminden sonra boşalan mideye aniden ve fazla miktarda besin yüklemesi yapmak midedeki yakınmaların, problemlerin artmasına neden olabilir. İftarınızı hurma ,su ve çorba ile açtıktan sonra yemeğe 10-15 dakika ara vererek midenin kendine gelmesine, sindirim enzimlerini etkin hale getirmesine izin verin. Daha sonra ana yemeğe geçin. Yemekten hemen sonra uzanmayın.

- Ana yemekte baharatlı yiyecekleri, kızartmaları, aşırı yağlı ve karbonhidrat içeriği yüksek olan besinleri mümkün oldukça tüketmemeye çalışın. Bu tür besinler mide boşaltmasını geciktirme özelliğine sahiptir ve reflü hastalarının şikayetlerini arttırır. Az yağlı yada yağsız et, zeytinyağlı sebze yemekleri ve salata sizin için uygun olan yemeklerdir.

- Sahur ile iftar arasında tüketeceğiniz küçük bir ara öğün midenize yardım eder. Sahurda fazla besin tüketilmesine engel olur. Bu ara öğünde de fazla abartmadan 1 porsiyon meyve ile 1 kase yoğurt  ya da 1 bardak süt tüketimi birey için ideal olandır.

TATLI ve MEYVE TERCİHLERİNİZİ GÖZDEN GEÇİRİN.

- Mideyi yoracak hamur işlerinden ve ağır şerbetli tatlılardan uzak durun. Sütlü tatlıları ve az şekerli ya da şekersiz kompostoları tercih edin. Bu tercih midenin rahat hissetmesini sağlar aynı zamanda kilo artışına engel olur.

- İftar ile sahur arası meyve tüketmek bağırsak hareketlerinin düzenini sağlar, kabızlığı önler. Özellikle kuru meyveler içerdiği yüksek lif oranı ile bu konuda idealdir.

- Meyve tüketirken elma, muz, çilek gibi yüksek lif içeriğine sahip olan meyveleri tercih edin. Meyvelerin mideyi rahatsız etmesi kişiden kişiye değişiklik gösterir, sizin en iyi doktorunuz yine kendinizdir. Sizi rahatsız edebilecek olan karpuz, kavun ve elma gibi meyveleri tüketmekten kaçının.

En kısa zamanda en güzel şekilde bu zor günleri atlatmak ümidiyle...

Sağlıklı ve Mutlu Günler Dilerim.

Dİyetisyen Rümeysa Özkan.


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yukarı çık