• 08 Temmuz 2019, Pazartesi 9:18
RümeysaÖzkan

Rümeysa Özkan

HERGÜN “20 DK GÜNEŞTE DURMAK” YETERLİ OLUR!

Son zamanlarda oldukça fazla görülen D vitamini eksikliğinin temelinde, vücudun Güneş ışınlarıyla olan temasının azlığı yatmaktadır. Derimizde bulunan D vitamini öncü maddeleri, Güneş'in ultraviyole ışınlarına yeterli miktarda temas ettiği zaman D vitaminini vücutta üretilebilmektedir. Dolayısıyla "güneş vitamini" olarak adlandırılmaktadır.

Yağda çözünen vitaminlerden biri olan D vitaminin vücuttaki eksikliği kanser, diyabet, kalp damar hastalıkları, romatizma, sedef, MS, raşitizm ve demans gibi birçok hastalığa zemin hazırlamaktadır.

SAĞLIKLI VE GÜÇLÜ KEMİK OLUŞUMUNU SAĞLAR.

- Kemiklerin sağlıklı ve dengeli büyümesinde kilit rol oynayan kalsiyumun dostudur D vitamini. Yeterli miktarlarda vücuda alınmadığında kemik dokusunda bazı kayıplara yol açar ve osteporoz riskini arttırır.

- Bağırsaklardan kalsiyum emilimini hızlandırır. Diyetle yeterli miktarda D vitamini alındığı zaman kalsiyumun emilme oranı 0-40 iken yetersizliğinde, bu oran -10'a kadar düşmektedir.

- Kandaki kalsiyum miktarı düştüğü zaman, böbreklerden ve kemikten kana kalsiyum taşınmasını sağlar. Böbreklerdeki kalsiyum geri emilimini arttırır.

KALP SAĞLIĞINI KORUR!

- Uzmanlar kalp krizini tetikleyen etmenlerden birinin de D vitamini yetersizliği olduğunu vurguluyor.

- Yapılan bilimsel araştırmalar; D vitamini eksik olan bireylerde beyin kanaması, kalp krizi ve kalp yetmezliğine yakalanma riskinin 2 kat daha fazla olduğunu gösteriyor. Vücuda yeterli miktarlarda D vitamini alındığı zaman, bu gibi kalp rahatsızlıklarının oluşum riskinin azaldığı yine çıkarılan sonuçlar arasında.

ŞEKER HASTALIĞINI ÖNLER!

- İnsülin duyarlılığını olumlu yönde etkileyen D vitamini, pankreastaki beta hücrelerinin uyararak insülin salınımını arttırır.

- Lenfositlerin çoğalmasını ve stokin üretimini azaltır.

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ KİMLERDE DAHA ÇOK GÖRÜLÜR?

Yapılan bilimsel çalışmalar çocuk, genç, yaşlı ayırt etmeksizin her yaşta D vitamini eksikliği yaşanılabileceğini gösteriyor. Fakat eve bağımlı yaşlılar, bebekler, bazı hamile kadınlar ve tesettürlü bayanlar güneş ışığıyla daha az etkileşime girdiği için risk altında grup olarak değerlendirilebilir.

Vücuttaki D vitamini ihtiyacının yalnızca ’u yiyeceklerle karşılanabilir. Besleme planınızda balık, yumurta sarısı ve peynir gibi önemli D vitamini kaynaklarına yer yoksa, vücudunuzda D vitamini eksikliği görülmesi mümkündür.

D vitamini değeri düzenli aralıklarla kontrol edilmeli, gerektiği taktirde doktor kontrolüyle dışarıdan destek alınmalıdır. Fazla miktarda alındığında toksik etki göstereceği unutulmamalıdır.

VÜCUDA YETERLİ MİKTARDA D VİTAMİNİ NASIL ALINIR?

D vitaminin en iyi kaynağı Güneş'tir.

- Dört mevsimin yaşandığı ülkemizde, Kış mevsimi haricinde hergün 20-25 dk baş, yüz, avuç içi, kollar, ayak tabanları ve bacakların doğrudan güneş ışığına temas etmesi D vitamini alımının ilk adımdır.

- İkinci adım ise doğru beslenmedir. Besinler arasında en iyi kaynak balık yağıdır. Hergün 1 yumurta, 2 su bardağı süt veya yoğurt tüketiminin yanında haftada 1-2 gün balık tüketerek dışarıdan herhangi bir ek almadan yeterli miktarda D vitamine sahip olmak mümkün.

HANGİ SAATLERDE GÜNEŞE ÇIKILMALIDIR?

Sabah 10.30-16.00 arası ideal güneşlenme saatidir. Açık tenli insanların 15-20 dk, koyu tenli insaların ise 30-40 dk güneşlenmesi yeterli olacaktır.

Sağlıklı ve Mutlu Günler Dilerim.

Diyetisyen Rümeysa Özkan


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü

BİYOGRAFİLER

tümü
yukarı çık