• 24 Şubat 2020, Pazartesi 9:07
RümeysaÖzkan

Rümeysa Özkan

BAĞIRSAK DOSTU PREBİYOTİKLER

Evet sevgili okur, bu hafta seninle sıklıkla ismi karıştırılan, bağırsağın çalışması ve düzenlenmesinde kilit rol oynayan prebiyotikler ve probiyotikler hakkında konuşacağız.

NEDİR BU PREBİYOTİK?

Prebiyotikler, diyet posasını(lifini) oluşturan karbonhidratlardan biridir. Sindirim sisteminde tek başına sindirilemez fakat bağırsakta fermente olur.

Probiyotikler tarafından enerji kaynağı yani besin olarak kullanılır ve onların çoğalmasını sağlar. Bağırsak fonksiyonlarını düzenler, hazmı kolaylaştırır. Prebiyotik besinler ihmal edildiğinde, gereğinden az tüketildiğinde probiyotikler çoğalamaz, aç kalırlar ve sayıları azalır. 

  • Sebzeler; pırasa, yer elması, pancar, bamya, enginar, kereviz, domates, soğan, sarımsak, hindiba, kuşkonmaz, hardal bitkisi
  • Kurubaklagiller;  fasulye, barbunya, mercimek, bezelye, nohut
  • Tam tahıllar; tam buğday, yulaf, karabuğday, arpa, kepekli pirinç
  • Yağlı tohumlar; ceviz, badem, fındık, ketentohumu
  • Meyvelerde; zeytin, muz, karpuz, greyfurt, üzüm, çilek, elma, kuru meyveler
  • Anne sütü

prebiyotik açısından zengin besinlerdir.

NEDİR BU PROBİYOTİK?

Bağırsaklarımızın yapısında doğal olarak bulunan ve bağırsaklarda yaşayan dost bakterilerdir. Sayıları yüz trilyona yakındır.

Vücut sağlığına olumlu etkileri vardır,

  • Bağırsak hareketlerini hızlandırır, sindirime yardımcı olur.
  • Bağışıklığın güçlenmesine yardım eder, vücudu zararlı bakterilere karşı korur, enfeksiyon riskini azaltır.
  • Besinlerle vücuda alınan toksik ve alerjen bileşenleri temizlerler.
  • Kanserojen maddelerin etkisiz hale gelmesini sağlar.
  • K vitaminin üretilmesinde rol oynar.
  • Diş sağlığı üzerinde olumlu etkilere sahiptir.
  • Diyabet ve kolesterolün düzenlenmesine, kilo kontrolüne yardım eder.
  • Vücutta birçok metabolik faaliyete olumlu olarak katkıda bulunur.
  • Kolon kanserini önleyen ve mesane kanserinin tedavisi üzerinde
    olumlu etkilere sahip olduğunu gösteren bilimsel çalışmalar mevcuttur.

Sağlık için oldukça önemli olan probiyotikler; konstipasyon (kabızlık), diyare (ishal) gibi birçok hastalığın giderilmesinde adeta ilaç gibidir. Dolayısıyla bu bakterileri içeren besinler, günlük yaşamda mutlaka tüketilmelidir.

  • Bazı fermente süt ürünleri (doğal yoğurt, probiyotikli yoğurt, kefir, ayran, süzme peynir, ekşi krema, süt asiti ve yağı)
  • Keçi sütü
  • Fermente et ürünleri (kavurma ve fermente sucuk, pastırma)
  • Tarhana, Turşu
  • Boza, Bira Mayası, Hardaliye
  • Nar ekşisi, Sirke, Şalgam Suyu

probiyotik açısından zengin besinlerdir.

ÇOK FARKLI SUŞLARA SAHİP OLAN PROBİYOTİKLERİN HEPSİ AYNI MIDIR?

Vücudun probiyotik ihtiyacı, mümkün oldukça doğal besinlerin tüketimiyle karşılanmalıdır. Yetersiz kalındığı durumlarda probiyotik desteklerine başvurulmalıdır. Kemoterapi sürecinde olan kanser hastalarında, bağışıklık sistemini baskılayan ilaç kullanan kişilerde ve çeşitli sağlık durumu yaşayan bazı bireylerde probiyotik destekleri olumsuz sonuçlara da yol açabilmektedir. Dolayısıyla probiyotik kullanımı muhakkak doktor kontrolünde olmalıdır.

Bilinmesi gereken en önemli şey, kullandığınız probiyotik desteğinin içeriğidir. Probiyotik desteklerinin farklı farklı çeşitleri vardır ve herkes için, her rahatsızlık için aynı probiyotik desteği etkili olmaz. Kabızlığı ishale, ishali kabızlığı çeviren, bağışıklık problemlerini çözen, gaz problemleri ortadan kaldıran çeşitli probiyotik destekleri mevcuttur.

Sağlıklı ve Mutlu Günler Dilerim.
Diyetisyen Rümeysa Özkan


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık