• 06 Kasım 2017, Pazartesi 6:18
NihatBAŞBUĞU

Nihat BAŞBUĞU

ÇOCUĞUNUZUN DÜNYASINA GİRİN

Oyun, çocuğun sağlıklı gelişimin önemli bir aracıdır. Anne babanın çocuğuyla birlikte oyun oynaması, çocuğun kendini ifade etmesine olanak sağlamak, çocuğun sorunlarını daha etkili bir şekilde çözmesine yardımcı olmak açısından çok önemlidir. Çocukların yaşı büyüdükçe oynadığı oyunlarda da farklılıklar olmaktadır. Okul döneminde genelde kızlar kendi aralarında, erkekler kendi aralarında oynarlar. Erkekler daha çok takım oyunlarına ve yarışmalara, kızlar yakın arkadaşlıklar kurarak birlikte sek sek, ip atlama vb. oyunları oynayabilir. Çocukları takım oyunlarına teşvik etmek önemlidir. Örneğin futbol, voleybol, basketbol gibi takım oyunları oynamak, kız ve erkek çocukların bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişimini destekler.

Çocuklarımız genelde okuldan eve döndüklerinde derse başlamadan önce, derslerini bitirdikten sonra, hafta sonları evde veya dışarıda istedikleri gibi oyun oynuyorlar. Bazılarımız çocuğunun hep oyun oynamak istediğini, hiç ders çalışmak istemediğini, çocuğun ders çalışmasını sağlamak için de hafta içinde oyun oynamasına izin vermezler. Çocuğumuz okula başladı diye oyunları kaldırıp sadece ders çalışmasını beklemek doğru değil. Çocukların öğrenmesi sadece dersle sınırlı değildir. Çocuk oyun sırasında da deneyerek çok şey öğrenir. Unutmayın oyun çocuğun işidir. Ve işini yapmak her çocuğun temel hakkıdır…

Peki, çocuğun oyununu desteklemek için neler yapabiliriz? Ana-baba olarak çocuğumuzla oyun oynarken yapabileceklerimizi şöyle ele alabiliriz:

Oyuna önem verin. Oyun sizin ve çocuğunuzun arasında olumlu bir ilişki kurmak için fırsattır. Oyun sayesinde çocuğunuzun dünyasına girebilir ve onu destekleyebilirsiniz.

Oyun Alanını ve Zamanını Düzenleyin. Oyun alanı çocuğun güvenliğini dikkate alınarak düzenlenmeli. Oyun alanında tv. Bilgisayar gibi dikkat çekicileri kapatın. Bu zaman “özel zaman” olduğu için oyunun bölünmemesi için telefon ve başka şeylerle ilgilenmeyin.

Çocuğunuzla oyun oynamaya başlamadan önce çocuğunuzu karşınıza alarak ve göz teması kurarak, “Şimdi senin özel zamanın ve seninle beraber oyun oynayacağız. Bu 30 dakika sadece sana ait bu sürede senin istediğin şekilde oyun oynayacağız” şeklinde açıklama yapın.

Sınırların Belirlenmesi: ”Özel zaman” içinde ne kadar az sınır, kural olursa o kadar iyi olacaktır. Bu nedenle ihtiyaç duymadan önce hiçbir şekilde çocuğunuzu sınırlamayın. Çünkü çok kural, çocuğun kontrolün sizde olduğunu düşünür ve rahat bir şekilde oynayamaz.

Olumlu davranışlar karşısında onu övün ve sonraki davranışları için onu cesaretlendirin.

Eğer fiziksel olarak zarar verici ve saldırganca olmayan bir davranışla karşılaşırsanız, çocuğunuz bu davranışı bırakana kadar onunla ilgilenmeyi, ona doğru bakmayı bırakın. Eğer çocuğunuz bu davranışı bırakırsa hemen onunla ilgilenin ve onu övün.

Oyunu sonlandırırken, eğer çocuğunuz oyunun bitmesini sakin bir şekilde kabul ederse bu davranışını övün. Ancak oyunu bitirmek istemezse, “Oyun oynamayı çok sevdiğini ve devam etmek istediğini biliyorum fakat bu günlük oyunumuz bitti. Eğer istersen oyuncakları topladıktan sonra mutfakta bana yardım edebilirsin veya kitap okuyabilirsin.” diyebiliriz..,

Oyuncaklar çocukların bedensel, zihinsel, sosyal, duygusal gelişimlerini destekleyen, çocuğun yaratıcılığını ve hayal gücünü uyaran en önemli araçlardır. Hayal gücünü geliştiren oyuncaklar alalım…

Yaşına göre basit oyuncaklar, sıkılmasına; karmaşık oyuncaklar ise kendine olan güvenini yitirmesine neden olabilir.

Oyuncağın pahalı ve gösterişli olması değil, o oyuncağın sağladığı oyun ortamında çocuk ne kadar aktif olabiliyor, farklı becerileri geliştirme fırsatı bulabiliyorsa o oyuncak iyi bir oyuncak diyebiliriz. Evde kullanılmayan atık malzemeleri kullanarak oynamasına ve bunlardan oyuncak oluşturmasına fırsat verilmelidir.


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü

BİYOGRAFİLER

tümü
yukarı çık