- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 15 Ekim 2016, Cumartesi 9:40
- 2375 kez okundu
İnsan yaşamında işlevsel olmayan hiçbir şey etkili olamaz. Bildiklerimizin değeri bilmediklerimiz ya da bileceklerimizin yanında övgüyü gerektirmeyecek kadar küçük kalmaktadır. Sonra bildiklerimizin insan ve toplum yaşamında işlevsel hale getirilmesi de gerekiyor. İnsanın zihninde, gönlünde ve işinde yararı, işlevi olmayan yalnız tarih değil hiçbir şey kıymet bulmayacaktır.
Her varlıkta birbirine zıt iki tabiat bir arada bulunur. Bu, insan varlığında daha da belirginleşmiş haldedir. İnsanın bir birey olarak kendisini kendi olarak ortaya koyan değişmeyen doğası, bir de, onun oluşumunun gerçekleştiği tarihsel bir değişim alanı vardır. Her insan kendini diğer insanlardan farklılığının bilincine vardığı doğal bir ‘bireylik’e sahiptir. Bunun yanında bir toplum içindeki her bireyin geçmişinde başkalarıyla kesiştiği ortak bir tarih yatmaktadır. Bu tarihsel geçmiş olmasaydı yetkin doğal bireylik kemale ermeyecek, insan, olması gerektiği kadar toplumsal kişiliğe ulaşamayacaktı.
Tarih bilinci insanlara ve toplumlara zamanın üç dilimini birbiriyle uyum halinde değerlendirme becerisi kazandırır. Geçmişi hale (şimdiye) raptedeceğiz, halden de geleceğe saçaklar uzatacağız. Geçmiş hale, hal geleceğe bağlanamazsa ne geçmiş, ne hal ne de gelecekte bireysel ve toplumsal kişilik bütünlüğü oluşturulamayacak, demektir.
Bir zamanlar okul çocuklarına Geçmişi unut/Yeni yolu tut/Gençliğe umut/Sen ol! Çocuğum, diye şarkılar öğretilirmiş. Geçmişle bağını koparmak istemenin nedeni, hali ve geleceği düşünmeyen maziperestlik olmalıdır. Geçmişe aşırı biçimde bağlanmak, ‘haddini aşan zıddına dönüşür’, ilkesi gereği geçmişe karşı ters yönden haddini aşan bir itici tutumla mazi düşmanlığına dönüşüyor.
Tarih bilinci, bir toplumun en azından birlikte yaşayan kuşakları arasında bir bağ kurmasını gerçekleştiremiyorsa o toplum çözülür. Özal Hükumetlerinde Kültür Bakanlığı yapan M. Taşçıoğlu ‘ninem ferace giyerdi, annem manto, hanım tayyör kızım ise pantolon giyiyor, diyordu. İşte tarih bilinci, ferace giyen büyük nineye pantolon giyen küçük torununu, pantolon giyen küçük toruna da ferace giyen büyük ninesini kabullendirdiği zaman -kuşaklar arasındaki derin değer kırılmaları önlenmiş olacağından- işlevini yerine getirmiş olur. Çünkü ferace giyenin de pantolon giyenin de aynı dünya görüşüne bağlı olması değişimin temellerde değil parça öğelerde, özde değil ilinekte gerçekleştiği sonucuna götürür. Eğer buna izin verilmezse değişim temellere sirayet edecek demektir. Bir yılan baharda derisini değiştiremezse nasıl ki ölüyorsa, bir toplum, toplumsal sisteminde, toplumsal yapının biçiminde esnemeler yapamadığı, kurumlarda değişime izin veremediği zaman dünya görüşünde derin kırılmalar ve değişimler yaşayacak, belki de uygarlık değiştirmek zorunda kalacaktır.
Düşünce alanında sistemcilik ne kadar uç/extrem ise pratik alanda postmodernlik de o kadar uçtur. Uçlara/extremlere şaz örneklere takılmamak, moda düşüncelere sürüklenmemek gerekir. Şunu ilke olarak kabul etmelidir ki, hakikat kendisini uçlarda/extrem noktalarda değil itidal noktasında ortaya koyar. Her extrem’in alternatifi vardır ama itidalin alternatifi yoktur, çünkü onda uçlar belli oranlarda temsil edilmiştir.
MAKALEYE YORUM YAZIN

-
23.12.2020 Küreselleşmenin Kültür Yozlaşması Üzerindeki Etkileri (2)
-
18.12.2020 Küreselleşmenin Kültür Yozlaşması Üzerindeki Etkileri (1)
-
27.11.2020 Yine İnsan Üzerine (2)
-
13.11.2020 Yine İnsan Üzerine (1)
-
02.10.2020 Dingin ya da Dingil Kafa Sorunu Üzerine (3)
-
25.09.2020 Dingin ya da Dingil Kafa Sorunu Üzerine (2)
-
17.09.2020 Dingin ya da Dingil Kafa Sorunu Üzerine (1)
-
30.07.2020 XYZ Kuşakları Üzerine Düşünceler (3)
-
23.07.2020 XYZ Kuşakları Üzerine Düşünceler (2)
-
16.07.2020 XYZ Kuşakları Üzerine Düşünceler (1)
-
18.06.2020 Tarih’in Görmezden Gelinen İkazı (3)
-
11.06.2020 Tarih’in Görmezden Gelinen İkazı (2)
-
28.05.2020 Tarih’in Görmezden Gelinen İkazı (1)
-
01.05.2020 Öznemizin Nesnemizi Yenileme Fırsatı
-
07.04.2020 Nereye Sürükleniyoruz, Bir B Planımız Var mı? (2)
-
02.04.2020 Nereye Sürükleniyoruz, Bir B Planımız Var mı? (1)
-
02.01.2020 Erdemli Dindarlık II
-
31.12.2019 Erdemsiz Dindarlık ve Dini, Kişiler Üzerinden Vurmak Üzerine (2)
-
23.12.2019 Erdemsiz Dindarlık ve Dini, Kişiler Üzerinden Vurmak Üzerine (1)
-
26.09.2019 Parçalı İmana İşaret Eden Bazı Göstergeler Üzerine
-
15.08.2019 Düşünsel Değiniler (2)
-
03.08.2019 Düşünsel Değiniler (1)
-
11.05.2019 Aydınlanmanın Tarih Bilinciyle İlişkisi Üzerine
-
20.04.2018 Batının Trajedisi
-
03.04.2018 Çeşitlemeler (1)
-
19.01.2018 Günümüzde Hilal Salip Kavgasının Tarzı Değişti
-
16.01.2018 Metafiziksizlik, Kendimizi Tahriple Sonuçlanabilir
-
02.12.2017 Bebeği Leğenden Alıp Kirli Suyu Dışarı Serpmek
-
16.09.2017 Ruhsal ve Düşünsel Değer Alanlarının İçerikleri Dünyevi Tutkular ve İd
-
24.07.2017 Geçmişte ve Günümüzde Büyük Adam ve Büyük Devlet Olmak(2)
-
08.07.2017 Geçmişte ve Günümüzde Büyük Adam ve Büyük Devlet Olmak(1)
-
27.05.2017 Emek-yoğun seri üretimden esinlenmeyle zihin-yoğun sistematik düşünce
-
15.04.2017 Siyasi Gerginlikten Uzlaşmaya ve Ekonomik Durgunluktan Refah Toplumuna
-
13.04.2017 Siyasi Gerginlikten Uzlaşmaya ve Ekonomik Durgunluktan Refah Toplumuna
-
08.04.2017 Siyasi Gerginlikten Uzlaşmaya ve Ekonomik Durgunluktan Refah Toplumuna
-
01.04.2017 Siyasi Gerginlikten Uzlaşmaya ve Ekonomik Durgunluktan Refah Toplumuna
-
04.02.2017 Gösterilmeye Çalışılan Batı, Olduğundan Çok Farklı (2)
-
28.01.2017 Gösterilmeye Çalışılan Batı, Olduğundan Çok Farklı (1)
-
07.01.2017 Yılbaşı Gecesi İstanbul?daki Terör Eylemi Üzerine
-
03.12.2016 Toplumsal Değişim Olgusunun Doğası
-
26.11.2016 Afşin Eshab-ı Kehf Camii ve Külliyesi Üzerine
-
29.10.2016 Sadakatin Hedefini Yitirmesi Ya da Atalete Dönüşmesine Dair
-
08.10.2016 Tarih Bilinci Üzerine (1)
-
17.09.2016 Musibet Mükemmelliğe Dönüşür mü? (2)
-
10.09.2016 Musibet Mükemmelliğe Dönüşür mü? (1)
-
13.08.2016 Batı Uygarlığı Üzerine İki Saptama (2)
-
06.08.2016 Batı Uygarlığı Üzerine İki Saptama (1)
-
02.07.2016 İslâm Kültürü İçinde Sanat Sorunu (2)
-
25.06.2016 İslâm Kültürü İçinde Sanat Sorunu (1)
-
04.06.2016 Eğitimi Anlayışımıza Düşünsel Bir Yaklaşım (2)
-
28.05.2016 Eğitimi Anlayışımıza Düşünsel Bir Yaklaşım(1)
-
21.05.2016 Büyük Devlet Stratejileri
-
30.04.2016 Hane-i Saadet ve Metafizik Vatan Kavramları Üzerine
-
24.04.2016 Tarihin Zorunluluğu mu Gerekliliği mi?
-
09.04.2016 Şoför Hacı Mehmet?in Gıpta Edilecek Düşünceleri
-
26.03.2016 Kadın Hareketi, Kadın ve Erkeğin Bazı Nitelikleri
-
12.03.2016 İncecik Hilâl Hareketiyle Bedire (dolunay) Dönüşür
-
05.03.2016 Karganın Derneği Olur mu?
-
27.02.2016 Erdemli Topluma Duyulan Özlem
-
20.02.2016 Çanlar Yerli Kültürler İçin mi Çalmaktadır? (2)
-
15.02.2016 Çanlar Yerli Kültürler İçin mi Çalmaktadır ? (1 Yazı)
-
06.02.2016 Şimdi de Çanlar Kitle İletişim Araçlarından Uzak Olanlar İçin Çalıyor
-
30.01.2016 Meğer Benim Başıma Neler Gelmiş de Haberim Yokmuş! (II)
-
23.01.2016 Meğer Benim Başıma Neler Gelmiş de Haberim Yokmuş! (I)
-
09.01.2016 Ölçülülük Önemli Erdemlerden Biridir
-
02.01.2016 Yerli Oyunların Güncellenmesi Bağlamında Kültür Öğelerinin Envanterini
-
26.12.2015 Sorun Çıkarmak Değil Sorunun Çözümünde Rol Almak
-
24.12.2015 İnsana İlişkin Bilgi Kaynaklarımız ve İnsanın Neliği
-
05.12.2015 İNSANI ANLAMAK
-
28.11.2015 İnsanı Anlama Çabası
-
21.11.2015 ?Bunun Bahtı Sana Bakar?
-
30.11.-0001 Batının Teoriği Yetkinlik, Pratiği Acemilik Gösteren Projesi
-
30.11.-0001 İşlenmeyen Düşünceler İşlevini Yitirir
-
31.10.2015 Bir Uzlaşı Işığı Aramak
-
24.10.2015 Yaşadığımız Coğrafyada Onurlu Yaşamanın Şartları
-
15.10.2015 Fransızları Kovduk bir de Başımıza Suriyeliler çıktı!
-
03.10.2015 Başkalarının Düşünceleriyle Aydınlanmak
-
05.09.2015 Yeni Türkiye?de İhmâl Edilen Metafizik Öğenin Öncelenmesi Zorunluluğu-
-
31.08.2015 Yeni Türkiye?de İhmâl Edilen Metafizik Öğenin Öncelenmesi Zorunluluğu-