• 06 Kasım 2019, Çarşamba 9:30
Ali RızaTABAN

Ali Rıza TABAN

 “ METRO, METRO” DİYE, DİYE.

80’li yıllar halkın toplu ulaşım alanında sıkıntı çektiği yıllardı..

O yıllarda Konya henüz Büyükşehir Belediye statüsünü de elde etmemişti. Merkezde   ne  Selçuklu, ne Meram ne de Karatay ilçeleri ve belediyeleri vardı. Lakin şehir yerinde durmuyor ve sürekli bir şekilde büyüyordu.

Şehrin nüfusu  da  artıyordu.

Artan nüfus yeni yerleşim alanlarını  zorunla hale getirirken, belediye  otobüsleri ve minübüslerle yapılan toplu ulaşım da yetersiz  kalmıştı. Aynı yıllarda Selçuk Üniversitesi kampüsündeki binaların yapımı sürüyor ve bitirilen binalara şehrin muhtelif yerlerinde faaliyet   gösteren fakülte ve yüksek okullar taşınıyordu. Lakin kampüs  özellikle öğrenciler ve çalışanlar için gidilecek ve  gelinecek  yer gibi değildi.Üstelik kampüs daha da büyüyecek ve zamanla Selçuk Üniversitesi tamamen orda  faaliyet gösterecekti. Ayrıca şehirde o istikamette gelişiyordu. Dolayısıyla toplu ulaşım sorunu bir şekilde ve mutlaka çözülmeliydi.

Halk, yönetenlerden yalnız  belli bölgelerde değil,  her yerde ve her bölgede toplu ulaşım sorununa çare bulunmasını ısrarlı bir şekilde istemeye başlamıştı.

İlk önce yeni otobüsler  alındı.

Yeni hatlar ve yeni duraklar açıldı.

Minibüs sayısı da artırıldı.

Fakat sorun buna rağmen  çözülecek gibi değildi.

O yıllarda iktidarda Anavatan Partisi vardı. Turgut Özal’ın ANAP’ı da, Recep Tayyip Erdoğan’ın Ak Partisi kadar olmasa da cesur ve reformcuydu. ANAP iktidarı döneminde ülkenin bir çok şehrinde  altyapı sorunu çözüldü. Mesela Konya şehir merkezinde içinden orta büyüklükte  bir  kamyonetin geçebileceği çukurlar açılarak, kanalizasyon sistemi  yenilendi. O dönemde çok sayıda  ilçe ve köyde gerçekten hemen her alanda önemli eserler hayata geçirildi.

ANAP’ın toplu ulaşım alanında Konya’da yaptığı hizmete  bakalım biz.

Ahmet Öksüz Belediye Başkanıydı..

Abdullah Tenekeci de Devlet Bakanıydı.            

Mehmet Keç eciler de ANAP’ın 2. Adamı ve  partide genel başkan  vekiliydi.

İşte o  yıllarda şöyle bir proje gündeme getirildi..

Dediler ki “Şehrin toplu ulaşımı büyük bir sorun haline geldi. Biz bu sorun daha  fazla büyümeden Almanya’da da kullanılmakta olan

Hafif Raylı Sistemin ihalesini yapacağız..”

O sıralar Hafif Raylı Sistemin ne olduğunu Konya’da  bilen çok az. Yalnız yurt dışına gitmiş olanlar bu sistemi görmüş ve kullanmış olabilir. Dolayısıyla halkın toplu ulaşım talebi, toplu bir meraka dönüştü. Acaba bu raylı sistem denen araç nasıl bir şeydi?

Fazla uzatmayalım..

Hafif Raylı Sistemin İhalesi ANAP sayesinde, Ahmet Öksüz, Abdullah Tenekeci, Mehmet Keçeciler ve o dönemin  ileri gelen milletvekillerinin yoğun çaba ve gayretleriyle yapıldı.

O yıllarda bizim Yazı İşleri Müdürlüğü’nü yaptığımız  gazetenin tesisleri Toptancılar  Çarşısı’ndaydı. Evimizde  Kültürk Park’ın arkasındaydı. Bir sabah gazeteye gitmek  üzere evden çıktığımızda Nalçacı Caddesi’nin ortasında yemyeşil ağaçların yerinden  söküldüğünü gördük. Gittik  gazeteye, ertesi gün bastık manşeti: “Ahmet Öksüz  ağaç katliamı yapıyor” diye.. Ahmet Bey hoşgörülü  ve eleştirilerden faydalanan bir başkandı. Gazeteye geldi ve dedi ki “ Arkadaşlar Hafif Raylı Sistem Alaeddinin etrafında dolanarak, Nalçacı boyunca ilerleyecek. Rahat olun, Sakin olun. Telaş yapmayın.. Güzergah için biz bu işi  yapmak zorundayız.”

Sonra Konya, Türkiye’de  Turgut  Özal tarafından ilk yapılan Büyükşehir Belediyeleri’nden birisi oldu. Hafif Raylı  Sistem inşaatı devam  ederken, 1989 yerel seçimleri yapıldı ve Ahmet Öksüz seçimi kaybetti.

1989’da göreve gelen yeni Büyükşehir Belediye Başkanı ve üç merkez ilçe belediye başkanı sistemi “tukaka” ilan etti. Sistemin şehre getirilmesi  felaket ve ihanet olarak gösterildi.     Ama sistemin inşaatını da devam ettirdiler. İlk önce bugünkü Otogar’a kadar yapılan sistem daha sonra kampüse kadar  uzatıldı.        

Bunca lafı neden ettik?

Yönetenler halkın beklenti ve taleplerine geç de olsa cevap veriyor.

80’li yıllarda Hafif Raylı Sisteme  giden  yolu açan halk, bugün de METRO’nun yolunu açtı.

Gözümüz, gözünüz aydın olsun Konya Metrosu’nun ihalesi yapıldı ve imzalar atıldı. En kısa sürede de temeli atılacak ve büyük bir terslik olmadığı  takdirde de 4 yıl gibi kısa bir zaman içinde, METRO’yu kullanabileceğiz.

 Bu arada Konya Metrosu’nda herkesin  emeği var. En başta METRO sözünü vererek süreci başlatan  Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan‘ın büyük emeği var. Sonra Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, Ak Parti Genel Başkan Yardımcısı Leyla Şahin Usta, Ak Parti il başkanı Hasan Angı, Büyükşehir Belediye Başkanı Uğurİbrahim Altay ve Ak Parti Konya Milletvekillerinin tamamı.. Bu  çağdaş eserin mimarları olarak  Konya’nın  siyasi  tarihine adlarını  yazdıran insanlar olarak anılacak  bilinecek ve hatırlanacak.

Halk “METRO, METRO” diye, diye, yönetenleri zorladı ve METRO’yu getirdi.

Kısa ya da  uzun  olsun bütün yolculuklar atılacak ilk adımla başlar.


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık