Konya
25 Nisan, 2024, Perşembe
  • DOLAR
    32.50
  • EURO
    34.94
  • ALTIN
    2439.6
  • BIST
    9717.13
  • BTC
    63485.14$

Yerel Gazeteler, Haber Ajansları ve Reklam!..

08 Ocak 2018, Pazartesi 07:54

Biz yerel gazetelerin en büyük sorunlarından birisidir özel reklam gelirlerinin düşüklüğü…

İlk olarak öz eleştiriyle başlamak istiyorum…

Öyle ki, ben gazeteciliğe ilk başladığım yıllarda her gazetenin mutlaka en az 3 tane polis adliye muhabiri, en az 2 siyasi, yine en az 2-3 spor muhabiri ve ekonomi muhabiri, gündem muhabiri, özel haber muhabiri gibi farklı isimlerde bir çok muhabiri vardı. Tabi müdürleri hiç saymıyorum. Gazetelerin 1 tane reklamcıları ve 1 tanede tahsilatçıları vardı.

Bu bahsettiğim 2000’in başı, yani milenyuma girdiğimiz yıl.

Bugün ise durum hiçte böyle değil.

Evet yine bir çok muhabirimiz var ama maalesef eski kadar değil ve artık reklam ve reklamcı ağırlıklı çalışıyoruz. Geçmişte tek reklamcı götürürken şimdi ise olay çok daha farklı noktalarda..

Aslına bakarsanız bu hem bizim suçumuz, hem de bölge vatandaşının…

Konya o günden bu güne resmen bir dev oldu, büyüdükçe büyüdü, büyüdü dedikçe daha da büyüdü…

O yıllarda birkaç ay, iç Anadolu bölgesinde yayın yapan yerel gazeteleri gezip, il il dolaştım ve gazeteleri incelemiştim.

Gittiğim illerin (Bunların içerisinde Ankara, Kayseri, gibi büyükşehirlerin yanı sıra, Karaman Nevşehir, Aksaray, Niğde, Sivas, Yozgat illeri var)tamamında Kendi gazetem olan Konya Postası’nın yanı sıra Konya’nın yerel gazetelerini de yanımda götürmüştüm.

İstisnasız gittiğim illerin tamamında ‘Ulusal Gazete ayarında’ söylemleriyle karşılaşmıştım.

Bugün ise durum neredeyse tam tersi konumuna yaklaştı.

Bunun nedeni de gelirlerimizin düşmesi.

Resmi ilanların yanı sıra özel reklam ve ilanlarla dönüyor bu yerel gazetelerin çarkları.

Ama maalesef yerel gazetelerin pastadan aldıkları payları her geçen gün biraz daha daralıyor.

Yerel yönetimlerin, yerel firmaların, yerel yöneticilerin haberlerini biz yapıyoruz ama reklamları yaygın basında dönüyor.

Tabi böyle olunca gelir azaldıkça muhabir yerine reklamcı ağırlıklı çalışmaya başladık biz yereller olarak.

Böyle olunca da ajans haberciliği aldı başını yürüdü.

Ben ajans kökenliyim, mesleğe İhlas Haber Ajansında başladım.

Ajansta çalışmak zordur,

Gazetecinin mesaisi olmaz, hele birde ajansta gazetecilik yapıyorsan neredeyse özel hayatın hiç olmazdı benim zamanımda.

Deli gibi özel haberler yapar, özel olmasa bile gündem haberlere herkesten farklı bakarak özelleştirirdik. Tiyatro haberleri yapardık, sabahlara kadar telsiz dinler, haber atlatacağız diye teri anlımızdan değil başka bi tarafımızdan akıtırdık.

Bana böyle öğretti Bölge Müdürü Sevgili büyüğüm Kenan Arvas, o zaman İHA Konya’nın başında olan Konya’nın en büyük gazetecilerinden Uğur Özteke, Rahmetli Şenol Demirbaş, Polis Adliye Muhabirliği denildiğinde tek geçtiğim Konya’nın efsanesi Zafer Samancı, bugün gazeteciliği bırakmış ama o gün ortalığın tozunu attıran Taner Oral…

Biz böyle gördük bana böyle öğrettiler…

Bugün ise baktığımızda biz yereller olarak ajans haberciliği yapıyoruz, ajanslar ise reklam haberciliği…

Ajans ayırımı yapmıyorum bütün ajanslar aynı şekilde…

Devletin Ajansı bile eğer kendine reklam vermiyorsa ‘Bir otelde gerçekleştirilen program’ diyor, ‘Özel bir hastane’ diye geçiyor isim vermeden…

Eğer bu ajanslara abone değilse ilçe belediyelerin haberleri geçmiyor…

Yerelde değil ulusal bazda da maalesef öyle, buram buram reklam kokan ekonomi haberleri süslüyor sayfaları…

Geçtiğimiz haftalarda Özel bir hastaneyi ziyaret ettik ekipçe.

Hastanen Basın Halkla ilişkiler Müdürü hanımefendinin söylemlerini aynen aktarıyorum…

‘Yerele reklam vermeyi düşünmüyorum. Üç ajansın üçüyle de anlaştık, hem de iyi bir fiyata anlaştık. Haftada en az iki üç gün zaten bütün haberlerim gazetelerde çıkıyor. O yüzden yerele reklam vermeyi düşünmüyorum’ dedi.

Bu hanımefendi düşüncesini olduğu gibi söyledi açıkça söyledi ve buradan anladığım bir çok kurum ve kuruluşta hatta bir çok belediye bile aynı zihniyette.

Tabi burada ajanslarında rolü var.

‘Şu kadar para verirseniz, bu kadar gazetede ve televizyonda haberinizi yayınlamayı garantiliyoruz’ düşüncesiyle yaklaştıklarını düşündüğüm için insanlarında bu şekilde düşünmesini normal karşılıyorum.

Ne diyelim, ajansların gerçekten habercilik yaptığı, yerellerin kurum ve kuruluşlar tarafından yeterince desteklendiği, yerel gazetelerinde daha güçlü olduğu ve reklam kokan haberler yerine gerçek habercilik yaptığı günlerin yeniden geleceğine inancım tam…

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.