Konya
28 Mart, 2024, Perşembe
  • DOLAR
    32.33
  • EURO
    35.06
  • ALTIN
    2285.6
  • BIST
    8980.41
  • BTC
    70537.43$

Ramazân-ı Şerif ve Kur’an Mukabelesi

17 Mayıs 2018, Perşembe 07:41

Allah’a hamd, Hz. Muhammed (s.a.v.)’e salât ederim.

Ayların Sultanı Şehr-i Ramazan; Rahmet, Merhamet, Mağfiret demek olan, içinde seksen küsur seneyi barındıran, Kâinatın Efendisinin Hz Muhammed (s.a.v.) “Ümmetimin ayı “buyurduğu kutlu ve mutlu mevsim: Rahmetle, Bereketle, Manevi kazanımlarıyla hoş geldin…

Ramazan ayı faziletlerle dolu bir aydır. Peygamberimiz bu aydan söz ederken, "Evveli rahmet, ortası mağfiret ve sonu cehennem'den kurtuluştur."(1) buyurmuştur.

Ramazan-ı Şerif kendisi başlı başına mübarek ve değerli bir aydır, oruç da kendisi başlı başına önemli bir ibadettir. Bu iki müstesna kudsiyet bir araya geldiğinde ortaya çıkan “Ramazan-ı Şerif orucu” olgusu, müminler için hem emsalsiz bir lütuf, hem de emsalsiz bir fırsat olarak anlam kazanmaktadır.

Kur’an ayı:

Ramazan-ı Şerife “Kur’an ayı” denmesinin üç sebebi vardır.

Birinci sebep şudur: Bilindiği gibi bi’set öncesi (kendisine peygamberlik görevi verilmeden önce) Hz. Muhammed (s.a.v.)Efendimiz, her Ramazan ayında Hira dağına gider, buradaki bir mağarada inzivaya çekilir, tefekküre dalardı. Bu inziva ve tefekkür süreci genellikle bütün bir ay boyunca devam ederdi. Azığı tükendiğinde Mekke’ye gelir, azık tedarik edip tekrar dönerdi.

Hira dağındaki mağarada geçirdiği bu tefekkür sürecinin ardından Mekke’ye dönen Hz. Muhammed (s.a.v.)Efendimiz  , önce Kâbe’ye gider, tavaf yapar, sonra evine, Hz. Hatice (r.a.) validemizin yanına giderdi.

“Oku!” diye başlayan Alâk suresinin ilk ayetleri, yine böyle bir Ramazan ayında Hira dağında tefekkür halindeyken Hz. Muhammed (sav)Efendimiz ’e nazil olmuştur. (2) Ramazan’ı “Kur’an ayı” yapan ilk hususiyet budur. Yani ilk Kur’an ayetinin Hz. Muhammed (s.a.v.) Efendimiz ’e Ramazan ayında indirilmiş olması dolayısıyla Ramazan “Kur’an ayı”dır.

İkinci hususiyete gelince; rivayetlerin bildirdiğine göre Yüce Kitabımız, Levh-i Mahfuz’dan dünya semasındaki Beyt-i İzzet’e Ramazan ayında toptan indirilmiştir. Buradan da Hz. Muhammed (s.a.v.) Efendimiz ’in gönderilişinden sonra ilahî takdir doğrultusunda Cebrail (a.s.) tarafından parça parça yeryüzüne indirilmiştir. (3)  

Kur’an-ı Kerim’in Beyt-i İzzet’e toptan indirilmek suretiyle dünya semasını teşrif edişi cihetiyle de Ramazan “Kur’an ayı”dır.

Üçüncü sebep ise Cebrail (a.s.) ile Hz. Muhammed (sav) Efendimiz ’in, Kur’an’ı her sene Ramazan ayında mukabele etmeleri, yani birbirlerine okumalarıdır. Her sene Ramazan ayında vuku bulan bu mukabelede, o zamana kadar inmiş olan Kur’an ayetlerini önce Cebrail (a.s.) okur ve Hz. Muhammed (s.a.v.)Efendimiz   dinler, sonra da O okur, Cebrail (a.s.) dinlerdi. Hz. Muhammed (s.a.v.) Efendimiz ’in vefatından önceki Ramazan ayında bu mukabele, her birinin ikişer kere okuması suretiyle 4 kere vuku bulmuştu. Hz. Muhammed (s.a.v.)Efendimiz bu olaydan, vefatının yaklaştığı sonucunu çıkarmıştı. (4)  

Hz. Muhammed (s.a.v.)Efendimiz terk-i dünya ettikten sonra Sahabe ve onlardan sonraki kuşaklar asırlar boyunca Ramazan’da Yüce Kur’an’ı hatmetme uygulamasını devam ettirmişlerdir. Yüce Mevlâ’ya sonsuz hamd ü senalar olsun ki bu kutlu gelenek bugün de devam etmektedir. Ramazan gelince camilerde ve evlerde mukabeleler okunması, hatimler indirilmesi geleneğinin kaynağı ve Ramazan’ı “Kur’an ayı” yapan üçüncü hususiyet de budur.(5)  

Peygamberimiz Ramazan ayında diğer aylardan daha çok Kur'an-ı Kerîm'le ilgilenirdi. Kendisine vahiy getiren melek Cebrâil  (as) Ramazanın her gecesinde Peygamberimizle buluşur Kur'an okurlardı. Hz. Fâtıma validemizden gelen bir rivâyete göre, Peygamberimiz şöyle buyurmuştur:

"Cebrâil  (as) her yıl Kur'an-ı Kerîm'i benimle mukabele ederdi. Bu sene iki defa mukabele etti. Öyle sanıyorum ki ölümüm yaklaşmıştır."  (6)  

Mukabele Müslüman toplumlarda peygamberi bir sünneti yerine getirmenin yanı sıra bir gelenek haline gelmiştir. Mukabele başkalarını Kur’ân okumaya teşvik etmesi, okuyan ve dinleyenler üzerinde ruhî bir sükûnet meydana getirmesi, okuyamayanların bu eşsiz lezzeti hissedebilmesi, hepsine birden nice sevaplar kazandırması gibi birçok faydaya kapı aralamaktadır.

K.Kerim’in feyz ve cümle bereketlerine erişmeniz temennisiyle Ramazân-ı Şerîfiniz mübârek olsun.

Dipnotlar:

1-(bk. İbn-i Huzeyme, Sahih; Beyhaki, Şuabu’l-İman, 5/223; es-Saati, el-Fethu'r-Rabbânî, 9/233; el-Hindi, Kenzu'l-Ummal, 8/477

2-(İbn Hişâm, 1/236).

3-(el-Hâkim en-Nîsâbûrî, el-Müstedrek, 2/223; İbn Ebî Şeybe, el-Musannef, 15/527)

4-Buharî

5-Ebubekir Sifil

6- Buhari, Fedailü'I-Kur'an, 7.

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.