KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI KAZANMAK (1)
04 Temmuz 2019, Perşembe 08:47Fert ve millet hayatında zaman tanziminin önemi çok büyüktür. Zamanı değerlendirmenin en iyi yolu da bol bol okumaktır. İnsana verilen ömür sermayesinin azlığı dikkate alındığında, hayatımızda değil bir günün veya bir saatin; bir saniyenin dahi çok iyi değerlendirilmesi gerekir. Şurası unutulmamalıdır ki, coğrafi keşifler, rönesans ve reform hareketlerinden sonra, bugünkü Avrupa'yı ilim ve teknoloji zirvesine çıkaran önemli faktörlerden biri, Avrupalının zaman anlayışıdır.
Halbuki, Yüce Kitabımız Kur'an'ın ilk emrinin "Oku" diye başlaması, devamında da kalemle yazmayı hatırlatması,(1) "Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?"(2) buyurması, boş durmamayı, bir iş bitince yenisine başlamayı emretmesi...(3) önümüze nice engin ufuklar açmaktadır.
Sosyal, kültürel ve ekonomik yönden muasır bir millet olmak istiyorsak; okuyan, düşünen ve araştıran bir millet olmak zorundayız. Kültürümüzün gelişmesi, düşünce ve duygularımızın gelişmesi; edebiyat, sanat, bilim ve teknikle ilgili eserleri okumakla kazanılır. Tarihin her devrinde, yeryüzünde yaşayan milletlerin karşılaştıkları problemlerin temelinde, eğitimsizliğin var olduğu görülür.
İnsanın öncelikle kendi kendine yeterli olması kendini tanıması, üretken ve verimli hale gelmesi ancak okuma ile gerçekleşebilir. Çiçeğin toprak ve su yoluyla beslenmesi nasıl zaruri ise, toplumda mevcut olan gizli kabiliyetlerin ortaya çıkması ve gelişmesinde, okuma fiili, hayati önemi haizdir.
Bir ülkenin gelişmişlik düzeyi göstergelerinin en önemlisi, fert başına düşen kağıt tüketimidir. Basılan ve okunan kitap miktarıdır. Çünkü insanlar okuyarak bilgi birikimi elde eder. Bu sebeple olaylara daha geniş perspektiften bakarak yorumlar ve sağlıklı değerlendirme imkânı bulurlar.
Sevginin, hoşgörünün, doğrunun, ahlâk ve faziletin yegâne kaynağı kitaptır. Ruhî ızdırapların ve pek çok dertlerin ilacı da kitaptır. Ünlü düşünür Montesquieu "Çeyrek saatlik bir okumanın gideremediği bir üzüntüm olmamıştır" der.
Kitaplar, binlerce yıllık geçmişin olaylarını bugünün gelişmeleri ile geleceğin yorumlarını bizlere ulaştıran vasıtalardır.
Kitaplar, günlük hayatın bir parçası olduğu kadar, fertlerin ve milletlerin yaşayışını değiştiren, geliştiren ve yenileştiren hayat iksirleridir.
Kitaplar, istikbalimizin teminatı olan gençliğimizi, sigara, alkol, kumar, uyuşturucu ve benzeri, kötü alışkanlıklardan koruyan kalkandır.
Kitaplar, zengin kültür ve medeniyetlerin kaynağı, bilgi hazinelerinin ve yüce ideallerin anahtarıdır.
Okul öncesi eğitimden başlayarak, üniversite sonuna kadar çocuklarımıza kitap sevgisi, okuma ve düşünme zevkini kazanmadan verdiğimiz diploma pek fazla bir şey ifade etmez. Bu şekilde hayata atılan kişiden kitap okuması da beklenemez.
Okuma alışkanlığı, alınan eğitimle doğru orantılıdır. Yalan, fitne, fesat, haksızlık, israf ve rüşvet gibi kötü duyguları yok edecek bir iksirdir okumak.
Gençlerin sosyal uyumsuzluklarına, insani ve ahlâki değerlerin kaybolmasına ve nemelâzımcılığa karşı en iyi rehberdir okumak.
Yoksulluk, işsizlik gibi hayat şartlarının ağırlığı karşısında, pasifize olma tehlikesi ile karşı karşıya kalan gençliği, azim ve inanç yoluna kanalize edebilecek bir psikologdur okumak.
Kişiye fikri ve ruhi sağlam bir karakter kazandırarak, insanlar arasındaki münasebetlerin, sevgi ve saygı ortamında gelişmesine yön verecek bir kılavuzdur okumak.
Kitap okumanın kişiye sağlayacağı faydalar, sayılamayacak kadar çoktur. Bunları özetlemek gerekirse şöyle diyebiliriz:
Kitap okumak; kişiye hayat tecrübesi kazandırarak, sosyal yönden yaşadığı topluma uyum sağlamayı kolaylaştırır.
Sağlıklı bir duygu ve düşünce ile olayların sentez ve analizini yapmayı öğreterek, eleştirme, karşılaştırma ve tartışma kabiliyetini geliştirir.
Aynı dünyayı paylaşan milletler ve insanlarla iyi diyalog kurma, insanları ve tabiatı sevme fikrini vererek, çeşitli konularda ortak hareket etmenin gerekliliğini öğretir.
Okuyucuda sevgiyle hoşgörüyü hakim kılarak, iyi duygu ve düşünceler uyandırır.
Milli, ahlâkî ve insanî değerlere sahip olma, koruma ve geliştirme fikri verir. Bilgi ve kültür birikimi sağlayarak, eğitim ve öğretim yönünden özellikle öğrencileri destekleyici bir fonksiyon icra eder.
Ana-babadan görme değil, düşünceden doğma bir fikirle inancın oluşmasına yardım ederek, okuyucunun önüne geniş ufuklar açar.
Bütün felaketlerin anası olan cehalet düşmanı, okuma alışkanlığının kazanılması ile yenilebilir.(4)
Dipnotlar:
1- Bkz. Alak Sûresi;Âyet: 1-5
2- Bkz Zümer Sûresi:Âyet: 9
3- Bkz. İnşirah Sûresi: Âyet: 7
4- Din Öğretimi Dergisi; Sayı: 39 (Mart-Nisan 1993)
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.