Konya
25 Nisan, 2024, Perşembe
  • DOLAR
    32.54
  • EURO
    34.97
  • ALTIN
    2426.4
  • BIST
    9672.62
  • BTC
    63700.12$

İSLAM’IN TEMEL ÖZELLİKLERİ

01 Nisan 2021, Perşembe 09:21

Yüce dinimiz İslam’ın temel özelliklerini ve hükümlerini Kur’an ve Sünnet çerçevesinde şu şekilde özetlemek mümkündür:

  1. İslam, Allah katındaki tek makbul dindir.Şüphesiz Allah katında din İslâm'dır.” (Al-i İmran, 3/19);”Kim İslâm'dan başka bir din ararsa, (bilsin ki o din) ondan kabul edilmeyecek ve o ahirette hüsrana uğrayanlardan olacaktır.” (Al-i İmran, 3/85).
  2. İslam, alemlerin rabbi Al­lah Teala ta­ra­fın­dan gön­de­ril­miş dindir.
  3. İslam, son Pey­gam­be­r Hz. Muhammed (sav) ara­cı­lı­ğı ile in­san­la­ra du­yu­rul­muş­tur.
  4. İslam, tek Al­lah inan­cı­na da­ya­nır ve O’na iba­det edil­me­si­ni is­ter.
  5. İslam, var­lık­lar âle­mi­nin Al­lah Teâlâ ta­ra­fın­dan ya­ra­tıl­dı­ğı­nı ha­ber ve­rir. 
  6. İslam, bü­tün pey­gam­ber­le­re ve semâvî ki­tap­la­ra ina­nıl­ma­sı­nı is­ter. 
  7. İslam, me­lek de­nen, lâtîf ya­ra­tı­lış­lı ma­ne­vi var­lık­la­ra inan­ma­yı tel­kin eder. 
  8. İslam in­san­la­rın öl­dük­ten son­ra ye­ni­den di­ri­le­ce­ği­ni ve ebedî ahi­ret ha­ya­tı­nı ha­ber ve­rir. 
  9. İslam, Al­la­h Tealâ’nın ol­muş ve ola­cak her ­şe­yi bil­di­ği­ne, ezel­de tak­dir edip, (ka­der) za­ma­nı ge­lin­ce ya­rat­tı­ğı­na,  (kazâ) ger­çek ta­sar­ruf sa­hi­bi­nin yü­ce Al­lah ol­du­ğu­na inan­ma­yı ön­gö­rür. 
  10. İslam dininin hü­küm­le­ri her yö­nüy­le ak­la, hik­me­te ve po­zi­tif bi­lim­le­re uy­gundur, in­san­la­rın kur­tu­lu­şu­na ve mut­lu­lu­ğu­na ve­si­le bu­lunur.
  11. İslâm’ın temel kitabı son ilahi kitap Kur’an-ı Kerim’dir. Kıyamete kadar asla tahrif edilemeyecektir.
  12. İslâm, Hz. Adem’den be­ri de­vam eden tev­hid zin­ci­ri­nin son hal­ka­sı­nı teş­kil eder. Yer­yü­zün­de­ki bü­tün in­san­la­rı tek Al­lah inan­cı­na ça­ğı­rır ve son Pey­gam­ber Hz. Mu­ham­med’in et­ra­fın­da top­lan­ma­ya da­vet eder.
  13. İslam, fıtrî ve ev­ren­sel bir din­dir. Di­ğer semâvî din­ler bel­li böl­ge ve­ya bel­li asır­la­rın ih­ti­ya­cı­na gö­re in­di­ril­miş­ken, İslâm bü­tün yer­yü­zü hal­kı­nın kı­ya­me­te ka­dar olan ih­ti­yaç­la­rı­na gö­re in­di­ril­miş­tir. Son din ol­du­ğu için de en mü­kem­me­li­dir. Onun esas­la­rı in­san ya­ra­tı­lı­şı­na uy­gun­dur.
  14. İslam’ın Pey­gam­beri, insanların ve cin­lerin pey­gam­be­ri­dir. Di­ğer pey­gam­ber­le­re ve­ya üm­met­le­ri­ne ve­ril­me­yen ba­zı üs­tün­lük­ler ona ve üm­me­ti­ne ih­san edil­miş­tir. Alem­le­re rah­met olu­şu, şe­fa­at ma­ka­mı­nın ve­ri­li­şi, yer­yü­zü­nün onun üm­me­ti­ne mes­cid kı­lın­ma­sı, sa­vaş ga­ni­met­le­ri­nin helâl kı­lın­ma­sı ve bir ay­lık me­sa­fe­de­ki düş­ma­nın kal­bi­ne kor­ku sal­mak­la yar­dım olun­ma­sı bun­lar ara­sın­da sa­yı­la­bi­lir.
  15. İslâm ırk, renk, dil ve ser­vet far­kı gö­zet­mek­si­zin in­sa­na in­san ola­rak de­ğer ver­miş, üs­tün­lü­ğün an­cak iman, takvâ ve ahlâk gü­zel­li­ğin­den do­la­yı ola­bi­le­ce­ği­ni be­lirt­miş­tir. İslam, in­san­la­rı bir­li­ğe ça­ğı­rır, ara­la­rın­da kar­deş­lik mey­da­na ge­ti­rir, te­mel­de her­ke­sin eşit ol­du­ğu­nu bil­di­rir. İn­san­lar ara­sı iliş­ki­le­ri in­san ya­ra­tı­lı­şı­na ve psi­ko­lo­ji­si­ne uy­gun ola­rak dü­zen­ler.
  16. İslâm iç­ki­yi, ku­ma­rı, te­fe­ci­li­ği, zi­na­yı, ya­lan söy­le­me­yi, zu­lüm ve hak­sız­lık yap­ma­yı ya­sak­la­mış, iyi­li­ği, yar­dım­laş­ma­yı, ada­le­ti, yok­sul­la­rı ve düş­kün­le­ri gö­zet­me­yi em­ret­miş­tir.
  17. İslâm, be­den ve ruh te­miz­li­ği­ni is­te­miş­tir. “Şüphesiz Allah çok tövbe edenleri sever, çok temizlenenleri sever."(Bakara, 2/222). Beş vakit namaz, Ramazan orucu, zekat, hac gibi İslam’ın şartları arasında sayılan ibadetler, maddi ve manevi temizliği ve arınmayı sağlar.
  18.  İslâm, ilim öğ­ren­me­yi ve rı­zık için ça­lı­şıp ka­zan­ma­yı iba­det say­mış, dün­ya ile ahiret ara­sın­da bir den­ge ku­ra­rak her iki­si için ça­lış­ma­yı em­ret­miş­tir.
  19. İslâm’da amel­le­rin mak­bul ol­ma­sı için hür ira­dey­le ya­pıl­ma­sı ge­re­kir. Kor­ku ve teh­dit al­tın­da iş­le­nen fi­il­den do­la­yı so­rum­lu­luk bu­lun­maz. Bu zor­la­ma iman­la il­gi­li ol­sa bi­le iş­ken­ce gö­ren kim­se, ruh­sa­ta uy­ma hak­kı­na sa­hip­tir.
  20. İslâm’a da­vet me­to­dun­da zor­la­ma, bas­kı, kor­kut­ma ve iş­ken­ce yok­tur. “Dinde zorlama yoktur” (Bakara, 2/256).İn­san­la­rın sev­gi ve ik­na yo­luy­la İslâm’a gö­nül ver­me­si asıl­dır. Hz. Pey­gam­ber’in ir­şad sı­ra­sın­da ken­di­si­ne sert, ka­ba ve say­gı­sız­ca dav­ra­nan­la­ra kar­şı bi­le yu­mu­şak, mer­ha­met­li ve na­zik dav­ran­dı­ğı bi­lin­mek­te­dir.
  21. İslâm, top­lu­mun sağ­lık­lı bir ya­pı­ya ka­vu­şup, bu ha­li­nin sü­rek­li ola­rak de­va­mı­nı sağ­la­mak için “iyi­li­ği emir ve kö­tü­lük­ten ne­hiy” esa­sı­nı ge­tir­miş­tir. Bir İslâm top­lu­mun­da, müs­lü­man da­i­ma iyi, gü­zel ve ha­yır­lı olan iş­le­rin ya­nın­da­dır. Kö­tü, çir­kin ve za­rar­lı olan iş­le­rin de ta­bii ola­rak kar­şı­sın­da­dır.
  22. Bir İslâm ül­ke­sin­de müs­lüman ve gay­ri müs­lim bü­tün halk, ha­kim önün­de eşit hak­la­ra sa­hip olur­lar.
  23. İslâm ken­di aley­hi­mi­ze ol­sa bi­le doğ­ru­luk­tan ay­rıl­ma­ma­yı is­te­miş­tir. Hz. Pey­gam­ber (s.a.s), Al­lah’ın hü­küm­le­ri­ni uy­gu­la­ma­da in­san­lar ara­sın­da hiç­bir za­man bir ay­rı­ca­lık gö­zet­me­miş­tir. (Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslam İlmihali, s. 19-23’den özetlenmiştir).
  24. İslâm bü­tün mü­min­le­ri kar­deş ilân et­miş­tir. “Mü'minler ancak kardeştirler. Öyleyse kardeşlerinizin arasını düzeltin. Allah'a karşı gelmekten sakının ki size merhamet edilsin.”(Hucurat/, 49/10).

O halde Yüce dinimiz İslam’ın temel özelliklerini insanlara güzel bir üslupla anlatalım. Allah’ın ve Resülü’nün emir ve yasaklarını tebliğ etmeye gayret edelim. Allah bizi sevdiği ve razı olduğu cennetlik kullarından eylesin. Bizi cehennem azabından korusun.

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.