);*} ÇOCUKLARDA BESLEME
  • 04 Aralık 2018, Salı 9:02
ŞahideORAL

Şahide ORAL

ÇOCUKLARDA BESLEME

Küçük yaşta ailelerin beslenme alışkanlığı kazandırması çocuğun büyümesi ve gelişmesi için oldukça önemlidir. Çocukların çocuk yaşta sağlıklı  besinler tercih etmeleri ve o yönde yönlenmeleri oldukça önem taşıyor. Bu dönemde çocuklarda gelişen damak tatları çocukların yaşam tarzlarını etkileyeceğinden anneler, babalar ve ailede yaşayan diğer aile fertleri bu konuya oldukça dikkat etmelidirler. Özellikle anneanne, babaanne ve dedeler torunlarına kıyamadıklarından her isteklerini alıp poşet dolusu abur cubur alıp çocukların yüzündeki o mutluluğu gördükçe olayı iyice abartmaktadırlar. Zaman zaman karşılaştığım durumlardan biride sırf bu durumun önüne geçmek ve çocuğun sağlık durumuyla ilgili bilgi vermek için anneanne, babaanne ve dedelerini de görmek isteyip gözlerinden sakındıkları torunların ne tür sağlık problemleriyle karşılaşacağını anlatmak zorunda kalıyorum.

Çocuklarınızın beslenmesinde ilk hedefiniz çocuğunuzun ihtiyacı olan protein, karbonhidrat, yağ, vitamin ve mineral ihtiyacını karşılamak olmalıdır.  Bunu ya parkende çocuklarınızla savaşmayın onlara seçenekler sunup sizinle inatlaşmasının önüne geçin. Anne babalar bir türlü çocuklarının doymadığını düşünerek çocuğa yemesi konusunda sürekli baskı yapıp çocuğun dengeli ve yeterli beslenmesi konusunda iyilik yaptığını düşünse de geri teper. Aileler çocuğum yesin de hemencecik büyüsün mantığından kurtulup çocuğunda tek başına bir birey olduğunu ve sorumluluk kazanması için çocuğun önüne doğru besinler sunup tercihi çocuğa bırakmalıdırlar.

 Peki, bu doğru besinler nelerdir?

Çocuklar 4 besin grubundan da yararlanmalıdır. Bunlar;

Süt ve Süt ürünleri: Günlük içmesi gereken 2-3 su  bardağı süt veya süt yerine geçen besinler olmalıdır. Bu besin gurubu kalsiyum ve protein açısından zengin bir besinimizdir. Bazı çocuklar süt içmek istemiyor, bunun yerine ayran veya yoğurtta tüketebilirler. Bu gruptan hiç birini içemiyor ise çorbalara süt veya yoğurt katılarak çocuğun tüketimi sağlanabilir.

Et ve Et ürünleri: Çocuğun kilosu, boyu ve yiyeceği miktar hesaplandıktan sonra çocuk dönüşümlü olarak balık, beyaz et ve kırmızı eti günlük tüketmesi gerektiği kadar tüketmelidir. Bu besinler iyi bir protein ve demir kaynağıdır.

Sebze ve Meyveler: Çocukların maalesef pek sebzeyle araları yoktur. Aslında yemeleri gereken en önemli besin türüdür. Hemen hemene bütün vitaminler sebze ve meyvelerde bulunduğundan tüketilmesi gereken bir besindir. Sebzeler hem çiğ hem pişmiş olarak çocuğa verilmelidir. Meyveler ara öğüne uygun bir besindir. Tercihi çocuğun sevdiği sebze ve meyvelerden yana yapmasını sağlamak ve çocuğu sevmediği besinleri tüketmesi konusunda zorlamamak oldukça önemlidir. Aksi durumda çocukta ters tepip bu besin grubundan uzaklaşmasını sağlayabilir.

Ekmek veya Ekmek Yerine Geçen Besinler: Ekmek ve diğer karbonhidrat kaynağı olan besinler ekmek yerine geçer. Çocuklarda ekmek tercihlerini tıpkı yetişkinler gibi tam tahıllı grubundan yana kullanmalıdırlar. Pirinç pilavı yerine sebzeli bir bulgur pilavı güzel bir seçenek olabilir. Kilo almaya müsait çocuklarda miktarlarına dikkat etmek şartıyla bu besinler tükettirilmeli kesinlikle tamamen listelerinden çıkarılmamalıdır. Kuru baklagiller, çorba haftada 2-3 kez pişirilmelidir.

Sıvı ihtiyacı bizim için önemli olduğundan ağırlıklı olarak sudan karşılanmalıdır. Asitli içecekler, enerji içecekleri,  kafein içeri yüksek besinler, çikolata, gofret, fast food besinlerin tüketimine kısıtlama getirmelisiniz. Tercihinizi abur cubur yerine ev yapımı kurabiyeler ve tatlılardan yana kullanmaları daha doğru bir tercih olacaktır. Çocukların öğünleri 3 ana, 2-4 ara öğün şeklinde ayarlanmalı. Öğünlerin arası 4 saat olmalıdır.

Sevgili ebeveynler unutmayın çocuklar siz yetişkinleri model alır. Çocuğa doğru alışkanlığı kazandırmanın sizin elinizde olduğunu unutmayınız.  Sağlıklı çocuklar yetiştirmeniz dileğiyle…


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık