);*} ÇOK YORGUNUM, HER ŞEYİ UNUTUYORUM!
  • 29 Temmuz 2019, Pazartesi 8:59
RümeysaÖzkan

Rümeysa Özkan

ÇOK YORGUNUM, HER ŞEYİ UNUTUYORUM!

Son zamanlarda unutkanlık, halsizlik ve kilo kaybı durumunuz varsa “B12 vitamini eksikliği” yaşıyor olabilirsiniz. Vücut kan düzeyindeki esikliğinde bu ve buna benzer olumsuzluklara neden olan, bireyin yaşam kalitesini düşüren, kişinin beslenme planı hakkında bize önemli ipuçları veren bu vitamin hakkındaki bilgilerimizi gelin berbaberce tazeleyelim.

B12 VİTAMİNİ (KOBALAMİN)

Suda eriyen vitaminlerden biridir. Hayvansal kaynaklıdır, bitkilerde bulunmaz. Yetişkin bir bireyin vücudunda ortalama 4-5 mg B12 vitamini vardır.

Besinlerde proteinlere bağlı olarak bulunur. Midede bulunan “hidroklorik asit” tarafından serbest hale gelir. Emilip kana karışabilmesi için mideden salgılanan “intrinsik faktöre” bağlanması gerekmektedir. Özellikle Pernisyöz anemisi olan bireyler, midede “intrinsik faktör” üretimi gerçekleşmediği için besinlerde ve takvilerde bulunan B12’nin emilimi konusunda sıkıntı yaşarlar.

B12 EKSİKLİĞİ GÖRÜLME OLASILIĞI YÜKSEK OLAN GRUPLAR

- 50 yaş ve üstü bireyler

- Hamile ve emzikli bayanlar

- Eksik ve dengesiz beslenen bireyler

- Vegan veya Vejetaryen beslenen bireyler ve çocukları

- Çölyak ya da Crohn hastalığına sahip olan bireyler

- Hazımsızlık gibi mide porblemleri olan bireyler

- Gastrointestinal ameliyat geçiren bireyler

- Pernisiyöz Anemiye sahip bireyler

- Alkol ve kafein tüketimi fazla olan kişiler

B12 EKSİKLİĞİ BELİRTİLERİ

- Unutkanlık, depresyon

- Uzun süreli gözlemlenen ishal ya da kabızlık

- İştahsızlık, kilo kaybı

- Aşırı uyku isteği, halsizlik, yorgunluk

- Megaloblastik anemi

VÜCUTTAKİ GÖREVLERİ

- B6 ve B9 (Folat) ile birlikte hemoglobin yapımında görevalır.

- Bazı aminoasitlerin ve yağ asitlerinin metabolizmasına yardım eder.

- DNA ve RNA yapımında etkin rol oynar.

- Kan ve sinir hücrelerinin sağlığını, beyin fonksiyonlarını olumlu yönde etkiler.

EN İYİ B12 KAYNAKLARI

Genel olarak birden çok besinin içerisinde bulunan B12 vitamini hayvansal kaynaklıdır. Bitkilerde bulunmaz. Doğal yollarla vücuda, yeterli düzeyde B12 vitamini almak için aşağıda belirteceğim besinleri diyetinize eklemeniz germektedir.

  • Dana karaciğeri en iyi B12 kaynağıdır. Böbrek ve yürek ondan hemen sonra gelir.
  • Kırmızı et, kümes hayvanlar, balık, süt ve süt ürünleri de B12 vitamini açısından zengin olan besinler arasında yer alır.

B12 EKSİKLİĞİ TEDAVİSİ NASIL OLMALIDIR?

Kan testi sonuçlarıyla kolaylıkla tespit edilebilen B12 eksikliği, alanında uzman Doktor ve Diyetisyen eşliğinde gerekli takviyeler ve dengeli beslenme ile kolaylıkla giderilebilir.

Sağlıklı ve Mutlu Günler Dilerim
Diyetisyen Rümeysa Özkan


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık