- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 27 Eylül 2017, Çarşamba 7:37
- 1459 kez okundu
İslâm, ilme ve ilim sahibi alimlere, bilim adamlarına büyük değer verir.
İlim kavramı, "İslâm kültüründe ilâhî ve beşerî bilgi yanında bilim için de kullanılan kapsamlı bir terimdir.
Sözlükte "bilmek" anlamına gelen ilim genellikle "bilgi" ve "bilim" karşılığında kullanılır. "Bilgisizliğin (cehl) karşıtı" biçiminde de tanımlanır.
Marifet ise ilimden daha özel bir anlama sahiptir. Çünkü marifette bilme fiilinin yöneldiği nesne tektir, ilimde ise bilmenin konusu umumidir. Ayrıca marifette "unutulan şeyin hatırlanıp tanınması" anlamı da vardır. Nitekim marifetin karşıtı inkâr, ilmin karşıtı ise cehl olarak gösterilir.
İlim kelimesi, ilimler tarihi boyunca "belli bir alana ait sistemli bilgi birikimini ifade eden disiplin" mânasında kullanılmıştır. Fen teriminin de İslâm'ın klasik çağında herhangi bir ilmî disiplini yahut bir ilme ait alt disiplinlerin her birini karşıladığı bilinmektedir. Modern dönemde fen din ilimlerini kapsayacak şekilde de kullanılmış, ancak çok defa din ilimleri için ilim, modern bilim için fen kelimesi tercih edilmiştir.
Kur'ân-ı Ke-rîm'de ilim kökünden türeyen kelimelerin yaklaşık 750 yerde geçtiği görülmektedir. Bu sayı, bilginin ve bilme faaliyetinin Kur"ân mesajı bakımından önemini ortaya koymaktadır.
Kur'ân-ı Kerîm'de ilim kavramı daha ziyade "ilâhî bilgi" yahut "vahiy" anlamında kullanılmakta, ayrıca gerek insanın vahyedilmiş ilâhî hakikate dair ilmi. gerekse bilme melekesiyle ilgili kazandığı dünyevî ilmi ifade etmek üzere çeşitli âyetlerde yer almaktadır. Buna göre ilim sahipleri yahut kendilerine ilim verilenler ilâhî bilgiye muhatap olan ve bu bilginin doğruluğuna inananlardır (el-Bakara 2/145; Âl-i İmrân 3/19; el-lsrâ 17/107). Bunun yanında Kur'an yüksek gerçeğin ne olduğu konusunda bilgisizce tartışanların, Allah'a karşı düşmanca tutum takınanların içine düştüğü kötü durumu da zikreder (el-En'âm 6/108, 119, 144; el-Hac 22/3; er-Rûm 30/29). İlim sahibi olmadıkları için bu hale düşenler sadece zanna uymaktadır (en-Necm 53/28). Halbuki onlar, acı azabı tatma vakti geldiğinde gerçeği kesin bir ilimle (ilme'l-yakin) bilecekler, bu kesinliğin müşahede (ayne'l-yakin) ve yaşayarak bilme (hakka'l-yakin) derecelerini de idrak edeceklerdir (el-Vâkıa 56/95; el-Hâkka 69/51; et-Tekâsür 102/5. 7).
Kıyamet gününde her nefis, gelecek için ne hazırladığını ve geride neleri bıraktığını da bilecektir (et-Tekvîr 81/ 12-14; el-İnfitâr 82/5). İlâhî hakikat konusunda kendilerine ilim verilenler ise o ilimde derinleştikleri veya dereceleri bizzat Allah tarafından yükseltildiği için belli seviye farklılıkları arz edebilirler. Dolayısıyla her ilim sahibinin üzerinde daha fazla bilgiye sahip başka bir âlim vardır (Âl-i İmrân 3/7; Yûsuf 12/76). Bu ilim dereceleri Allah'ta en mutlak ve kâmil seviyede bulunmaktadır. Her şey O'nun ilminin gereği olarak gerçekleşmektedir.
İnsan bir nimete ulaştığı zaman "Bu bana bir ilimden dolayı verildi" diyerek yaratılışa hükmeden ilâhî kararları yok saymamalıdır (ez-Zümer 39/49). Çünkü Allah, Peygamber'inden, "Allah'ın hazineleri benim yanımda değil, bende gaybın bilgisi de yok" demesini istemiştir (el-En'âm 6/50). Allah'ın mutlak ilmine göre olup biten hadiselerde âlimler için deliller, ibretler vardır. Allah'ın kendi hakikatlerini kavratmak için verdiği örnekleri ancak âlimler akleder, O'na hakkıyla saygı duyanlar da yine âlim kullarıdır (el-Ankebût 29/35; er-Rûm 30/22; Fâtır 35/28).
İnsanın doğduğunda hiçbir şey bilmediğini (en-Nahl 16/78), ileri yaşlılık dönemine ulaşınca da bildiklerini bilmez duruma geldiğini ifade eden âyetlerde (el-Hac 22/5) tecrübî birikime dayalı bilgilere işaret edilmiştir. Kur'an'da bilenlerle bilmeyenlerin kesinlikle bir olmayacağı belirtilmekte (ez-Zümer 39/9), "Rabbim ilmimi arttır!" diye Allah'a yakarmamız öğütlenmektedir (el-Kehf 20/114). Kur'an, bir yönüyle kendini Allah'tan gelmiş bir bilgi şeklinde tanımlarken (el-Bakara 2/120, 145; er-Ra'd 13/37) ortadan kaldırmayı hedeflediği zihniyeti de "câhiliye" olarak nitelemekle (Âl-i İmrân 3/154) hem zihnî hem de ahlâkî gelişmişliğe vurgu yapmıştır.
İlmin anlamı, önemi ve işlevi hadislerde de vurgulanmıştır. Her şeyden önce İslâm ümmetinin benimsediği değerler sisteminin devamlılığı ilme bağlı olduğu için Hz. Peygamber (sav) ilmi yüceltmiş ve teşvik etmiş, meselâ ilmin nafile ibadetten daha üstün olduğunu söylemiştir (Tirmîzî,"İlim", 19; İbn Mâce,"Mukaddime", 19).
Hadislerde, ilim öğrenme yolunda olanlara peygamberlerinin yaptığı gibi ilimlerinin artması için Allah'a yakarmaları öğütlenir (Tirmizî, "Daavât", 128).
Âlimler, bildiklerini hem kendileri hem de insanlar için İslâmî ölçüler içinde yararlı kıldıkları oranda ilim onlar için bir üstünlük kabul edilir. Nitekim ilim zeval bulmaz bir mevcudiyettir, ancak ulemâ zeval bulur (Müslim, '"İlim", 14). Ayrıca hadislerde, bilginlerin azalması veya yok olmasının İslâm ümmetinin istikamet ve akıbeti için son derece kötü sonuçlar doğuracağı bildirilir (İbn Mâce, "Fiten", 26; Dârimî, "Mukaddime", 26, 32)." (TDV "İlim" maddesi özetlenmiştir.) Bu sebeple "alimin ölümü, alemin ölümüdür." denmiştir.
O halde ilmin ve alimlerimizin kıymetini bilelim. İlim öğrenme imkanı varken mümkün olduğu kadar ilim öğrenmek için gayret edelim.
MAKALEYE YORUM YAZIN

-
02.05.2019 Korku ile Ümit Arasında Olmak (Beyne’l-Havfive’r-Reca’)
-
24.04.2019 ALLAH’IN RAHMETİNİ ÜMİT ETMENİN ÖNEMİ
-
16.01.2019 İSRAFI ÖNLEMEYE ÇALIŞALIM
-
10.01.2019 İslâm’da İşsizlikle Mücadelenin Önemi
-
02.01.2019 TERÖRLE MÜCADELENİN ÖNEMİ
-
26.12.2018 Yemen’e Acil İnsanî Yardımları Artıralım
-
20.12.2018 UMRE İBADETİNİN ÖNEMİ
-
13.12.2018 KONYA'DA HZ. MEVLANA VE SELAM VAKTİ
-
21.11.2018 Mevlid-i Nebi Haftası
-
24.10.2018 III. Uluslararası Sadreddin Konevi Sempozyumu
-
04.10.2018 CAMİLER VE DİN GÖREVLİLERİ HAFTASI
-
27.09.2018 Kaliteli Eğitim ve Öğretime Önem Verelim
-
13.09.2018 Hicrî Yılbaşı ve Yeni Gelişmeler
-
06.09.2018 ÇALIŞMANIN VE ÜRETMENİN ÖNEMİ
-
30.08.2018 TRAFİK KURALLARINA UYALIM
-
23.05.2018 RAMAZAN VE ORUÇ
-
16.05.2018 Ramazana Girerken Filistin'de Katliam
-
09.05.2018 İYİLİKLERİMİZİ ARTIRALIM
-
02.05.2018 Vefalı Olmak
-
25.04.2018 ŞABAN AYI VE BERAT GECESİ
-
18.04.2018 İNSANLIK SUÇU
-
11.04.2018 ÜÇ AYLAR VE YENİ GELİŞMELER
-
28.02.2018 Allah Yolunda Cihad Etmenin Hükmü (2)
-
22.02.2018 Allah Yolunda Cihad Etmenin Hükmü (1)
-
24.01.2018 FETİH SURESİ VE DUA
-
17.01.2018 KUL VE KAMU HAKKI İHLALİNDEN SAKINMAK
-
11.01.2018 İFTİRA BÜYÜK GÜNAHTIR
-
04.01.2018 KUMARIN
-
27.12.2017 MESCİD-İ AKSA VE KUDÜS- 2
-
22.12.2017 MESCİD-İ AKSA VE KUDÜS (1)
-
13.12.2017 SAHABE-İ KİRAMIN FAZİLETİ (2)
-
06.12.2017 SAHABE-İ KİRAMIN FAZİLETİ (1)
-
01.12.2017 MEVLİD-İ NEBİ (S.A.V.)
-
19.10.2017 ALLAH'A VE RASÜLÜNE İTAAT
-
04.10.2017 CAMİ, ŞEHİR VE MEDENİYET
-
20.09.2017 Muharrem Ayı ve Aşure Orucu
-
13.09.2017 ARAKAN?I YALNIZ BIRAKMA
-
06.09.2017 Myanmar?da İnsanlık Suçu İşleniyor
-
30.08.2017 KURBAN İBADETİNİN ÖNEMİ
-
23.08.2017 GENÇLERİN MADDE BAĞIMLILIĞINDAN KORUNMASININ ÖNEMİ
-
16.08.2017 KUR'AN-I KERİM ŞİFADIR
-
28.07.2017 MESCİD-İ AKSA?YI ZİYARET ETMEK İSTEYENLERE ENGEL OLMAYIN
-
19.07.2017 m15 Temmuz Şehitlerimizi Rahmetle Analım
-
12.07.2017 KUR?AN-I KERİM?İ OKUMANIN VE ÖĞRETMENİN ÖNEMİ
-
28.06.2017 İBADETLERİ TERK ETMEMENİN ÖNEMİ
-
21.06.2017 KADİR GECESİ
-
14.06.2017 FITIR SADAKASININ ÖNEMİ
-
07.06.2017 ZEKÂTIN FAZİLETİ
-
31.05.2017 RAMAZAN VE KUR'AN
-
24.05.2017 RAMAZAN VE TERAVİH
-
11.05.2017 BERAT GECESİNİN ÖNEMİ VE FAZİLETİ (2)
-
10.05.2017 BERAT GECESİNİN ÖNEMİ VE FAZİLETİ (1)
-
20.04.2017 MİRAC GECESİ
-
05.04.2017 RECEB AYININ FAZİLETİ
-
29.03.2017 ÜÇ AYLAR VE REGAİP GECESİ
-
22.03.2017 Allah?ın Rahmetini İstemek
-
17.03.2017 İSLAM'IN ÖZELLİKLERİ
-
15.03.2017 ALLAH SEVGİSİ
-
01.03.2017 UMRENİN FAZİLETİ
-
22.02.2017 ETKİLİ VE GÜZEL SÖZ SÖYLEMEK
-
15.02.2017 GÜZEL SÖZ SADAKADIR
-
08.02.2017 Anne ve Babaların Çocukları Arasında Adaleti Gözetmesi
-
02.02.2017 DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI YAYINLARINDAN İKİ ÖNEMLİ ESER
-
25.01.2017 İSLAM ALLAH KATINDAKİ TEK MAKBUL DİNDİR
-
18.01.2017 DOĞAL AFETLERDEN ALLAH'A SIĞINMAK
-
11.01.2017 ALLAH'A ŞÜKRETMENİN ÖNEMİ
-
04.01.2017 MASUM İNSANLARI ÖLDÜRMEK EN BÜYÜK GÜNAHTIR
-
28.12.2016 Güçlü Olmalıyız
-
21.12.2016 Haleb'e çok acil insanî yardım gerekiyor.
-
14.12.2016 TERÖRE LANET OLSUN
-
07.12.2016 İSLAM'DA SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA
-
30.11.2016 CEHALETİN KÖTÜLÜĞÜ
-
23.11.2016 ALLAH KİMLERİ SEVER?
-
16.11.2016 TEMİZLİK VE ÖNEMİ
-
09.11.2016 DUANIN ÖNEMİ
-
02.11.2016 Hz. Peygamber ve Birlikte Yaşama Hukuku
-
26.10.2016 İLİM ÖĞRENMENİN FAZİLETİ
-
19.10.2016 MUHARREM AYI VE AŞURE GÜNÜ ORUCU (2)
-
12.10.2016 MUHARREM AYI VE AŞURE GÜNÜ ORUCU (1)
-
05.10.2016 ŞEHİTLİK VE GAZİLİK (3)
-
28.09.2016 ŞEHİTLİK VE GAZİLİK (2)
-
21.09.2016 ŞEHİTLİK VE GAZİLİK (1)
-
08.09.2016 ZİLHİCCE AYININ VE AREFE GÜNÜNÜN ÖNEMİ
-
01.09.2016 MÜNAFIKLARIN ÖZELLİKLERİ (2)
-
26.08.2016 MÜNAFIKLARIN ÖZELLİKLERİ (1)
-
17.08.2016 HARİCÎLERİN NİTELİKLERİ
-
10.08.2016 BİRLİK VE BERABERLİĞİN ÖNEMİ
-
04.08.2016 KUR'AN-I KERİM'E GÖRE CİNAYET VE KATLİAMIN CEZASI
-
27.07.2016 ALLAH'IN YARDIMINI İSTEMENİN ÖNEMİ
-
21.07.2016 VATAN SAVUNMASI
-
13.07.2016 ŞEVVAL AYININ VE ORUCUNUN ÖNEMİ
-
29.06.2016 KADİR GECESİ VE İTİKAF
-
22.06.2016 ZEKAT VE FITIR SADAKASININ ÖNEMİ
-
15.06.2016 RAMAZAN ORUCUNUN ÖNEMİ VE FAZİLETİ (2)
-
13.06.2016 RAMAZAN ORUCUNUN ÖNEMİ VE FAZİLETİ (1)