• 31 Ağustos 2016, Çarşamba 8:54
HasanMERT

Hasan MERT

Zilhicce?nin İlk On Günü

Bu içinde bulunduğumuz ay, arabi aylardan  Zilka’de’dir. Hacc mevsimidir. Zilka’de’den sonra Zi’l-Hicce ayı gelir. Kurban Bayramı Zi’l-Hicce’nin on’uncu günüdür. Hacı adayları Zi’l_Hicce’nin 7,8 inci günleri İhram’lı olarak Arafat’a vakfeye çıkarlar.9.uncu Arefe günü Arafatta vakfeye dururlar.

 Arefe günü Sabah namazının farzını müteakip “Allahümme Ente’s Selâm”dan önce  “Teşrik Tekbirleri” getirilir. 4.cü Bayram İkindi namazı’ndan sonra sona erer. Tam 23 vakit, kadın-erkek, yolcu-mukim hepsi söyler. Vakfe duasından sonra Hacı’lıkları tebrik  edilir.

 Zi’l-Hicce’nin ilk on günü ile alakalı olarak Kur’an-ı Kerim Fecr Sûresinde; Meâl; ’’ ... l.Yemin olsun sabah aydınlığına; 2. On geceye; 3. Çift olana ve tek olana; 4. Geçip gitmekte olan geceye. Düşünen kimse için bunlar yemine konu olacak kadar önemli değil midir! ‘’

 

Yemin-Allah’ın Yemin Ettiği Şeyler:

 

Hikmet dolu Kur'an hakkı için, (36/2)  

Yükünü yüklenenlere, (51/2)

Satır satır yazılmış Kitab'a, (52/2)       

 Kaynatılmış denize (bunlara andolsun ki), (52/6)

Nûn. Kaleme ve (kalem tutanların) yazdıklarına andolsun ki, (68/1 )

 Hayır hayır (öğüt almazlar). Aya andolsun ki, (74/32)      

Dönüp gitmekte olan geceye, (74/33)  ?  

Ağarmakta olan sabaha andolsun ki, (74/34  )  

Kıyamet gününe yemin ederim. (75/1)

Kendini kınayan (pişmanlık duyan) nefse yemin ederim (diriltilip hesaba çekileceksiniz). (75/2)

K.Kerim üzerinde dikkatleri canlı tutmak için zamanı hatırlatan tabirleri sıkça kullanır. Her çeşit farz, vacip ve nafile namazlar zaman tanzimine de yönelik gayeler taşımaktadır. Bu açıdan, din, amirlerin büyük çoğunluğuyla, insana zamanı azami ölçüde değerlendirmeyi öğretmektedir. Hatta asıl gaye budur denilebilir.

K.Kerim'de zamanla alakalı gün, hafta, yıl, asır, vakit, saat kelimeleri bir ferd için hangisi daha önemli ise önem miktarı kadar tekrar edilmiştir. Ferd için en ehemmiyetli gün olduğundan Kur'an'da en çok zikredilen “Yevm” yani “Gün” kelimesidir ki 475 defa zikredilmektedir. K.Kerim ilk sayfalarından itibaren, en son sayfalarına kadar, hiç fasıla vermeden, okuyucusuna zaman mefhumunu hatırlatmaktadır.

Arapçada “Leyl” (Gece) kelimesi güneşin batması ile, sabahleyin fecr-i sadık denilen ikinci fecrin doğuşuna geçen zamanı ifade eder. Geri kalan müddette de nehar (gündüz) denir. Kur 'an-ı Kerim'de gündüz (nehar) 57, gece (leyl) 92 kere zik redilir. Gece müddeti, yıllık olarak ele alınınca günün tam yarısı eder. Bu nedenle azami ölçüde değerlendirilmelidir.

 

Bu on gecenin büyük kıymeti var. Bu on gece, Kur’ân-ı Azimüşşan’ın “Ve’l-fecri. Ve leyâlin aşrin” kasemi ile, onlara verdiği ehemmiyete binâen o geceler Leyle-i Kadir ve Berat ve Mi’rac nev’inde büyük kıymetleri var.  Gelecek leyâli-i aşerenizi   tebrik ve o çok mübarek gecelerdeki a’mal-i salihanızın ve duâlarınızın makbuliyetini Rahmet-i İlâhiye’den niyaz ediyorum.

 

Bu on gece Kur’ân-ı Azimüşşan’ın “Ve’l-fecri. Ve leyâlin aşrin” (Yemin olsun fecre. Ve on geceye. / Fecr Sûresi: 1-2.) kasemi ile, onlara verdiği ehemmiyete binâen o geceler Leyle-i Kadir ve Berat ve Mi’rac nev’inde büyük kıymetleri var. Çünkü; hac sırrıyla bütün âlem-i İslâm namına her taraftan gelen binler hacıların bütün kâinatla alâkadarâne bir tarzdaki makbul hasenatlarına ve ümmet-i Muhammede (sav) hakkında ettikleri duâlarına, o gecelerde a’mâl-i sâliha ile meşgul olan mü’minler hissedâr oluyorlar.

İnşâallah  bütün mü’minlerde o büyük kazanca mazhardırlar.

 

Leyâli-i Aşere’nin Faziletleri:

 

Demek, bu günlerin ardından Hac ibadeti ile birlikte Hazret-i İbrahim’den (as) beri kurban gibi celâlli bir ibadetin emredilişinin büyük hikmetleri vardır.

Kurban, Allah’ın gazabından, Allah’ın cemaline, rahmetine ve mağfiretine sığınmamızı sağlıyor. Ve inşallah günahlarımız bağışlanıyor.

Keza hac ibadeti de kişiyi günahlarından annesinden doğduğu gün gibi arındırıyor.

Peygamber Efendimiz (s.a.v.): “Salih amellerin Allah’a en ziyade sevgili olduğu günler bu on gündür!” buyurdu.’’

Keza bir diğer hadiste Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyurdular: “Ondaki her bir günün orucu bir yıllık oruca (sevapça) eşittir. Ondaki 1 gece kıyamı (ibadetle ihya edilmesi) Kadir Gecesinin kıyamına (ihyasına) eşittir.”3

 (Zilhiccenin ilk günlerinde tutulan oruç, bir yıl oruç tutmaya bedeldir. Bir gecesini ihya etmek de Kadir Gecesi’ni ihya etmek gibidir.) [İbni Mace]

 

(Rahmet kapıları dört gece açılır. O gecelerde yapılan dua reddedilmez. Ramazan ve Kurban Bayramı'nın birinci geceleri, Berat ve Arefe Gecesi.) [İsfehânî]

 

Leyâli-i Aşere’de Neler Yapmalı?

 

Bu on gün ve gece içinde yapacağımız ibadetlerin fazileti yukarıdaki hadislerde işaret edilmiştir. Şöyle ki:

1- Bu günlerden her bir günün orucu, bir yıllık nafile oruca eşdeğerdir. Oruç ilk dokuz günün bir kısmında veya tamamında tutulabilir. Onuncu günü Kurban Bayramıdır. Haliyle oruç tutulmaz. Kurban Bayramı günü kurban etiyle oruç açılır sözü mecazi bir sözdür. Yani mümkünse Kurban Bayramı günü ağzımıza ilk aldığımız şey kurban eti olmalıdır demektir.

2- Bu günlerin gecelerinde yapılan ibadet, zikir, evrad, ezkâr ve duâlar Kadir Gecesinde okunan evrad, ezkar ve yapılan duâlar gibidir. K.Kerim tilâvetleri, duâ ve ezkâra önem vermek ve âlem-i İslâm’ın ferec ve fütuhatı için duâ etmek inşallah duâlarımızın kabulüne vesile olur. İnşaallah. Âmin


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık