• 21 Eylül 2018, Cuma 9:11
HasanMERT

Hasan MERT

Eğitim-Öğretim (1)

Allah’a hamd, Hz. Muhammed (s.a.v.)’e salât ederim.

Eylül ayı yeni bir eğitim-öğretim döneminin başladığı vakittir. Bu konuyu ele almamın sebebi; eğitim-öğretim  konusuna ilgi duymam ve ilgilenenlere de katkıda bulunabilme düşüncesi öne çıkmıştır.

Eğitim-Öğretim;

a-Konu, muhteva, ders, araç-gereçleri

b-Eğitim-öğretime muhatap kişi-kişiler,7’den- 70’e (beşikten-mezara)

c-Eğitim-öğretimde seviye (muhataba görelik)

d-Eğitim-öğretim yeri, mekanı

e-Eğitim-öğretim zamanı vs

Eğer insan kaynaklarımızı eğitim yoluyla planlı bir şekilde geliştirebilir, ihtiyaca uygun eğitim-öğretimin kendi formatlarıyla bire bir uyumlu hale getirilebilirse arzu edilen başarı çıtası yakalanabilir.

Eğitim sürecinin en önemli boyutu eğitim kalitesidir. Eğitim kalitesi ise eğitime tabi tutulmuş kişilerin, kendi eğitimleri ile ilgili bilgi, beceri ve davranışlarıyla toplumun ihtiyaç ve isteklerine beklenen düzeyde ve derecede cevap verebilmeleri olgusudur.(1)  

İyi eğitilmemiş, kaliteli meslek sahibi olmamış insan gücüyle kaliteli hizmet ve kaliteli mal üretmek mümkün müdür? Yetişmemiş bir teknik personelle hangi fabrikada kaliteli mal üretilebilir? İyi yetişmemiş bir sağlık personeli ile hangi kaliteli sağlık hizmeti sunulabilir? Buna benzer konularda misaller daha çoğaltılabilir. Bunun için günümüzde bütün dünya eğitimde kaliteyi yakalamak peşindedir..

"Kem âletle kemâlât olmaz."

Kaliteli eğitime olumlu ve olumsuz etki eden çok sayıda faktör vardır. Biz burada bunlardan önemli gördüğümüz bazılarını aktarmaya çalışacağız. Nitelikli insan gücü ve kaliteli ürüne ulaşmanın yolu eğitim kalitesine olumlu etki eden şartları yerine getirmeye bağlıdır.

Çocukların dinî eğitiminde her yaşın ayrı bir önemi vardır. Ancak din eğitimi ve dinî duyguların gelişimi açısından okul öncesi dönem, "altın çağ" olarak nitelendirebileceğimiz en önemli dönemdir. Bu dönemin iyi değerlendirilmesi; anne-babanın din eğitimi konusunda sağlam bilgilere sahip olması, çocuğun hangi sorusuna nasıl cevap vereceğini bilmesi ve hangi bilgiyi hangi aşamada, hangi çerçevede öğreteceğinin bilincinde olmasına bağlıdır.

Günümüzde eğitim ve öğretim programlarının geliştirilmesine son derece önem verilmektedir. Öğretimin eğitimle sonuçlanabilmesi için iyi bir şekilde hazırlanmış programlara ve geliştirilmiş metotlara ihtiyaç vardır. İyi hazırlanmış programlar eğitim-öğretimde başarının temel unsurlarıdır. Eğitim ve öğretimde istenilen hedeflere ve kaliteye iyi hazırlanmış programlarla ulaşılabilir..

Eğitim Programı Milli Olmalıdır:

Her millet, çocuğunu kendi değerleri içinde yoğurarak geleceğe hazırlamaya çalışır. Milletler varlığının korunmasında eğitimin değerini ve yerini çok iyi bildiğinden genç nesilleri tarihine, kültürüne ve kendi aslına yabancılaştıracak zararlı etkilere karşı büyük bir duyarlılıkla korumaya önem verir.(2) Bunun için Atatürk, 16 Temmuz 1921'de Ankara'da toplanan Maarif Kongresinin açış konuşmasında milli eğitim programından bahsederken: "Toplumsal yapımızla hiç de ilgisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilecek tüm etkilerden tamamen uzak, milli özelliklerimizle ve tarihimizle bağdaşabilen bir kültür kastediyorum" demiştir.(3)

Gerçek bir eğitim programı, çocuklara milli birlik duygusu ve ideal vermelidir. Bu duygu ve ideal çocukta bir hamleci ruh meydana getirerek eğitim kalitesini artıracağı muhakkaktır. Bunun için eğitim ve öğretim programları milli kültüre uygun olmalı ve bulunduğu toplumun bünyesine, örf ve adetlerine ters düşmemelidir.

.

Eğitim Programları Kişiye Faydasız ve Gereksiz Bilgilerden Arındırılmalıdır

Eğitim Programı kişinin yetiştirilmesinde bir hedef  tayin etmiştir. Kişiyi ne yapma istiyorsa o bilgileri verir. Kişinin hedeflenen yetişmesine katkıda bulunmayan lüzumsuz ve faydasız bilgiler, eğitim programlarından çıkarılır. Böylece öğrenciler, faydasız ve lüzumsuz bilgilerin hamalı yapılmamış olur. Bunun için Hz. Muhammed (sav): "Allah'ım, fayda vermeyen bilgiden sana sığınırım"(4)  demiştir.

2018-2019 Eğitim Öğretim yılının hayırlı olmasını, başarılı geçmesini dilerim..

Dipnotlar:

1-Sabahat Bayrak, "Eğitim ve Kalite İlişkisi", Türk Yurdu, c.17, sayı:123, s.40.

2-Fahri Kayadibi, Eğitim ve Öğretimin Kalkınmadaki Önemi, Diyanet Dergisi, Cilt:30, Sayı:3,Ankara,1994,s. 79

3-Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, c. II, s. 16-17.

4Müslim, İlim, 8.

5-Eğitim Kalitesine Etki Eden Faktörler ve Kaliteli Eğitimin Üretime Katkısı, Prof. Dr. Fahri KAYADİBİ*Pdf

 


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık