);*} İffet Abidesi Hz. Meryem (1)
  • 08 Aralık 2017, Cuma 7:47
AliAKPINAR

Ali AKPINAR

İffet Abidesi Hz. Meryem (1)

İffetin, çoğu insan nazarında önemli bir değer olmaktan çıkarıldığı, iffetsizliğin iffet ve namus olarak tanımlandığı yahut içinin boşaltıldığı günümüzde, gençlerimiz başta olmak üzere tüm insanımızın bu ruha şiddetle ihtiyacı vardır.

Kitapta Meryem'i de an. O, ailesinden ayrılarak, doğu yönünde bir yere çekilmişti.(Meryem, 19/16)

Mahrem yerini korumuş olan İmran kızı Meryem de bir misaldir. Ona ruhumuzdan üflemiştik; Rabbinin sözlerini ve kitaplarını tasdik etmişti; o, Bize gönülden itaat edenlerdendi. (Tahrim, 66/12)

Meryem oğlunu da, annesini de mucize kıldık. (Müminûn 23/50)

 Yüce Rabbimiz, Hz Meryem’i Kitabında anmış, onun ilk muhatabı Peygamberimiz’e ve O’nun şahsında hepimize Hz. Meryem’i anmamızı emir buyurmuştur. Bu emir doğrultusunda bizler Hz. Meryem’i anmalı, gündemimize almalıyız. Bunun için de onu bütün yönleriyle tanımalı, onun bir Kur’an kahramanı olmasını sağlayan özelliklerini öğrenmeli ve o güzellikleri hayatımıza taşımalı, Hz. Meryem ruhunu yaşamalı ve yaşatmalıyız. İffetin, çoğu insan nazarında önemli bir değer olmaktan çıkarıldığı, iffetsizliğin iffet ve namus olarak tanımlandığı yahut içinin boşaltıldığı günümüzde, gençlerimiz başta olmak üzere tüm insanımızın bu ruha şiddetle ihtiyacı vardır. O ruhu hem tanımaya, hem de yaşamaya ihtiyacı vardır.

Biz de bu yazımızda Meryem annemizi, kısaca anlamaya ve anlatmaya çalışarak Rabbimizin Meryem'i de an emrini yerine getirmeye çalışacağız.

Kur’an’da Adı Geçen Tek Kadın Hz. Meryem

Kur’an'da kadın adı olarak yalnızca Hz. Meryem'in ismi geçer, hem de otuz dört ayette. Arap kültüründe önde gelen kişiler hanımlarının ve kızlarının adlarını açıkça söylemezler ve onlardan bahsetmek söz konusu olunca “eşimiz, ailemiz, ehlimiz” gibi kinâye lafızlarıyla onları anarlardı. Kur’an da bu geleneğe uyarak yalnızca Hz. Meryem ismine yer vermiştir. Çünkü Meryem, sıradan bir kadın değildi. O, kadınların en seçkini, küfürden, günah ve fuhuştan uzak kalmış temiz, iffetli, Allah’ın ikramlarına daha dünyada iken nail olmuş bir örnek hanımdı. Onun hayatı, kadınlar başta olmak üzere tüm insanlar için sayısız örneklerle doludur. Şöyle ki:

İsrailoğulları Hz. Meryem ve onun babasız dünyaya gelen çocuğu Hz. İsa hakkında ileri geri konuştukları için Yüce Allah onun ismini açıkça zikretmiş, hem de onların iddialarını tamamen geçersiz kılmak ve Hz. Meryem'in dedikodulardan tamamen uzak olduğunu tekidli bir biçimde anlatmak için tekrar tekrar onun ismini açıkça anmıştır.

Meryem, İbranice'de “Rabbin hizmetçisi kadın, kul” anlamında bir kelimedir. Arapça'ya Mariye olarak geçmiştir. Arapça’da kadın özelliklerinden uzaklaşmış kadın için “meryem” kelimesi kullanılır. Çünkü Hz. Meryem, Beyt-i Makdisin hizmetinde bulunmakla alışılmışın dışında erkeklerin yapageldiği bir görevi üstlenmiştir.

Hz. Meryem'in açıkça isminin anılmasının ise pek çok hikmeti vardır. Her şeyden önce Hz. Meryem sıradan bir kadın değildir. O, hiçbir erkekle beraber olmadığı/ evlenmediği halde (betül) hamile kalıp çocuk doğurmuş ve Hz. İsa'ya anne olmuştur.

Hz. Meryem, doğar doğmaz mabedde ibadete adanmış; Allah'ın hizmetçisi anlamına gelen “Meryem” ismine uygun bir kulluk sergilemiş; bir başına, kirli bir toplumda temiz kalmasını bilmiş, iffet abidesi bir hanım olmayı başarmış; bu özellik ve güzellikleriyle Kur'an'da anılmaya ve bir Kur'an suresine isim olmaya layık olmuştur.
Öte yandan, bu temiz kadına yahudi ve hıristiyanlar olmadık sözler söyleyince, onu iffetsizlikle suçlayarak yahut ona ilâhlık payesi vererek haddi aşınca, Cenab-ı Hak hem onlara susturucu bir cevap vermek, hem de onu aklamak, onun temiz, iffetli bir anne/kul olduğunu açıklamak için ismini ayetlerinde anmıştır.

Yine Allah'ın erişilmez kudreti gereği babasız olarak Hz. Meryem'den dünyaya gelen Hz. İsa’nın, babasız ama nesebi sahih bir evlât olduğunu belgelemek için “Meryem oğlu İsa” diye takdim edilmiştir. (Ayrıntılı bilgi için bkz. Ali Akpınar, Kur’an Coğrafyası)

Ana Karnında Adanmış Çocuk

İmran'ın karısı: «Ya Rabbi! Karnımda olanı, sadece sana hizmet etmek üzere adadım, benden kabul buyur, doğrusu işiten ve bilen ancak Sensin» demişti.

Onu doğurduğunda, Allah onun ne doğurduğunu bilirken «Ya Rabbi! Kız doğurdum. Erkek, kız gibi değildir, ben ona Meryem adını verdim, ben onu da soyunu da, kovulmuş şeytandan Sana sığındırırım» dedi.


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık