);*} Sahne-i Siyaset (2)
  • 20 Ekim 2015, Salı 0:00
AbdullahUÇAR

Abdullah UÇAR

Sahne-i Siyaset (2)

 Şöyle bir latîfe anlatılır: Oğlu Yezid’i veliahd ilân edince o günün yalaka ve yağcıları sıraya girip: “Ne hayırlı bir karar verdiği(!), ne güzel bir iş yaptığı(!)..” ile ilgili sözler söyleyerek teb­rik etmişler, Ahnef isimli bir alim hiçbir şey söylemeden musafaha edip geçince, Muaviye sebe­bini sormuş, o da: “Ne yapayım. Diğerleri gibi çok iyi yaptın desem  Allah’tan korkarım, hiç doğru yapmadın bu Allah’ın kelâ­mına ve Resûl’ün sünnetine aykırı desem başımdan korkarım. En iyisi sükut edip geçmek” diye cevap verince hoşuna gitmiş ve bir zarar vermemiştir.([1])

Bir alime o dönemdeki bu fitnelerden, fücurlardan kavga ve kıtaller­den, kimin haklı kimin haksız olduğundan sorulmuş, adam: “Lütfen! Allah bizi o dönemde yaratmamakla elimizi bulaştırmadı, bugünde biz dilimizi bulaştır­mayalım” diye çok güzel bir cevap vermiş. Bende şahsen bu mese­lelerin eşilmesi, deşilmesi, tekrar gündeme getirilmesi taraftarı değilim ama, günü­müzdeki siyasi oyunlara benzediği için ve neticede bunları yapan insanların sonunda ne kadar pişman olduklarını da dile getirdiğim, misaller verdiğim için acaba, günümüz siyasilerine, bu sahada kendini kaybeden­lere, haddi aşanlara, âhiret hayatını unutup varsa-yoksa 60-70 senelik bir ömür için neler-neler yapabilen kişilere ibret olur mu diye yazıyorum.

Muaviye, Peygamberimizin torunu Hz. Hasan’ın hanımını: “Kocanı öl­dürürsen oğlum yezide seni nikâhlarım halife hanımı olursun” diye kan­dır­mış,([2]) ve zehirleterek şehit ettirmiştir. Sonrada: “Bunca yıl bir yastığa baş koyduğu Peygamber torunu kocasına ihanet eden kadından benim oğ­luma ne hayır gelecek” diyerek, bence de doğru düşünerek verdiği sözü tutmamış ve bu kadını oğluna almamıştır. Malum oğlu Yezid’de Hz. Hü­seyn’i Kerbela’da şehit ettirmiştir.

Emevîlere gelinceye kadar Cuma günleri namaz önce kılınır hutbe na­mazdan sonra irad edilirdi. O dönemde fanatik Emevîler arasında, Ehli Beyte (Peygamberimizin soyuna) küfretmek bir moda haline gelmiş, hatta bunu hutbeye çıkanlar minberde yapmaya başlamışlar, halkın bir çoğu bu    durum­dan tedirgin olunca, namazı kılıp hutbeyi dinlemeden çıkıp gitmeyi tercih etmişler, bunun üzerine zorla insanlara bu küfürlerini ve siyasi pro­pagandala­rını dinletebilmek için, hutbeyi namazdan öne çekmişlerdir.([3]) Bu ve benzeri sebeplerden dolayı İmam Şafi; Muaviye, Amr b. As, Mugire ve Ziyad...gibilerinden  rivayet edilen hadisleri kabul etmemiştir.([4]) İslâm âle­minde kendine koruma tayin eden ilk kişi Muaviyedir.

Ama bütün bu dünyayı dûn işlerinin, bu saltanat ve siyaset oyunları­nın, bu siyasi hırs ve tamah tezahürlerinin ve cinayetlerinin… geçici, yer­siz, ge­reksiz, lüzumsuz olduğunu son demlerinde hissetmiş ve Muaviye ölürken: “Zîtuvâ nâm (bilinmeyen) bir mahelde sakin bir kureyşî olup da emirlik ile meşgul olmasaydım keşke” demiş([5]) ve vefatında Fahr-ı Kâinat Efendimi­zin kendisine vermiş olduğu bir gömleğe sarılıp, yine ondan sak­lamış ol­duğu tırnak kesiklerini de gözlerine koyarak defnetmelerini yakın­larına vasiyet etmiştir.([6])

Şeyhülislâm Yahya Efendi’nin şu beyti bu gerçeği ne güzel anlatır:

 

Halkı rencide eden âlemde

Kendi rencide olur son demde   

Yine Şair: “Kubbede bâki kalan bir hoş sadâdır” demiş. Hz. Peygam­beri gören insanlara sahabe denir ve sahabelerin isimlerinin başına hürmet ve ta­zim ifade eden Hz. (Hazret) kelimesi konur. Muaviye Hz. Peygamberi gör­mekle kalmamış onun yakın hizmetinde bulunduğu, vahiy kâtipliği yaptığı halde, siyasi arenaya çıktıktan sonraki bu ve benzeri uygulamaları yüzünden, geçmişte ve günümüzde birçok kişi, onun isminin başına Hz. Kelimesini koyamı­yorlar. Ne büyük ibret? (devam edecek)

 

 

Dipnotlar:

1- “Makamat-ı Harîri”, MEB Yay. S.  594.

2- İbrahim Canan, “Hadis Ansiklopedisi”, Akçağ Yay. Tarihsiz, c. 12, s. 318.

3- İhsan Süreyya Sırma, a. g. e.  s. 60.

4- İhsan Süreyya Sırma, a. g. e.  s. 35.

5- Ergun Göze, “Son Sözleri Ansiklopedisi”, Boğaziçi Yayınları, İst. 1994, s. 25.

6- A. Ragıp Akyavaş, “Üstad-ı Hayat”, TDV Yay, Ankara 2005, c, 1, s. 92.


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık