);*} Harf Devrimi, Osmanlıca-Türkçe-2
  • 14 Ocak 2015, Çarşamba 8:45
AbdullahUÇAR

Abdullah UÇAR

Harf Devrimi, Osmanlıca-Türkçe-2
Thevenot; “Türk dili zengin bir dil” diyor. Gerçekten öyle ve güzel bir dil idi. Meşhur İngilizce Lügat Redhouse’ın yazarı Osmanlı diyarına geliyor, geziyor, Türk dilini tanıyor, 90 bin kelimelik lügat yazıyor ve “İki güzel dil bilirim biri Osmanlıca, biri İngilizce” diyor.( )    İlericilik, entellik, medenilik, Batıcılık adına dilimizin ne hale getirildiğini de şu çarpıcı misalden öğrenelim:  İtalya’da ilköğretim çocuklarının kitaplarında 30 bin, İngiltere’de 71 bin, Almanya da 70 bin, Japonya’da 44 bin, kelime bulunurken, Türkiye’de ise ortalama 5 bin kelime geçmektedir.( )     Divan-ı Lügati't-Türk yani Türkçe Lehçeleri Sözlüğünü Kaşgarlı Mahmud Bağdat’ta (1072 - 1074 yılları arasında Yazmış ve 92 bin kelime vardır. Biraz daha yakın tarihte yazılan Kamus-ı Türkî’de 18 bin kelime vardır. Yavuz Bülent Bâkıler’in tespitine göre Günümüzde yazılan Öztürkçe sözlüklerde 3175 kelime vardır.  Yani bizim dilimizi bin sene önce yazılan bir lügate göre bile üçte bir seviyesinde kısırlaştırmışlar ve fakirleştirmişlerdir. Muallim Naci’nin 1891 de basılan “Lügat’inde 254 bin kelime , 1914 basımlı Ali Seyyid’in “Kamus-ı Osmanî’sinde 30 bin keline vardır. Harf Devrimi ile nasıl çağ atladığımız her halde bu verilerden de belli olmaktadır!..   Prof. Geofrey Lewis, “Türk Dil Reformu, Felaketli bir Başarı” adlı akademik eserinde bu “dil mühendisliği” yüzünden yeni Türk nesillerinin Halide Edip, Reşat Nuri gibi Türkçenin büyük ustalarının dilini bile kaybettiğini esefle anlatır. (Oxford University Press)...”( )    1967-68’li yıllarda ODTÜ açılıp derslerin İngilizce verileceği duyulunca, rektör Kemal Kurdaş’a “Türkiye’nin göbeğinde Türkçe değil, İngilizce eğitim yapıyorsunuz bunun sebebi ne?” diye sorular o da şöyle cevap verir: “Türkçe teknik terimleri karşılamaya ve benzeri eşdeğer terimler bulmaya yeterli değildir. Binaenaleyh İngilizce kullanmak zorundayız.”( )   Bu sebeple Prof. Oktay Sinanoğlu Milli Eğitim Bakanlığı demez, Milli Eritim Bakanlığı tabirini kullanır. “Bir yabancı dili öğreneceğim diye kendi dilini atıp ta, başka dillerde eğitim yapan başka bir ülke dünyada yok” der ve bu hususta herkesten fazla gayret gösteren dindar kesimi, Okullarında İngilizceden başka dil tanımayan ve öğretmeyen cemaat ve cemiyet okullarını, İngilizce Eğitim yapan Anadolu İmam-Hatip Liselerinin programlarını tenkit eder.( )     “Bir milletin ana dili o milletin ruhudur, maneviyatıdır.” İngiliz Filozofu Humboldt “Ana dilinde eğitim almayan bir çokçuk büyüdükten sonra yüzüne ne kadar vatanperverlik maskesi taksa da, ait olduğu millete değil, dilinde eğitim gördüğü millete hizmet edecektir.”  Rus Pedegog Uşunski   Bugün ABD de 50 den fazla ırk ve soydan millet yaşar.( ) 380 ayrı dil ve lehçe konuşulur.( ) Ama ABD nin bir tek resmi dili vardır o da İngilizcedir.    Sultan 2. Abdülhamid, Osmanlı diyarında faaliyet gösteren yabancı okullarda Türkçeyi mecbur koşmuş, Türklerin değil, yabancıların yaptıkları bina ve müesseselere bile yabancı isim vermelerini yasaklamış,( ) kendisi çok akıcı Fransızca konuştuğu halde, gelip giden yabancılarla Türkçenin dışında bir lisanla konuşmamıştır.( )(Devamı var).   Dipnotlar: 1- Ö. Tuğrul İnançer, “Gönül Gözü”, Sufi Yay. İst. 2010, s. 210.  2- Yavuz Bülent Bâkiler, “Sözün Doğrusu-1”, Türk Edebiyatı Vakfı Yay. İst. 2006, s. 45.  3- Milliyet Gazetesi, 27. 09. 2004.  4- Ali Ulvi Kurucu,“Gecelerin Gündüzü”,Marifet Yay.Haz.M.Ertuğrul Düzdağ, İst. 2002, s. 418.  5- Oktay Sinanoğlu, “Bye- Bye” Türkçe, Otopsi Yay. İst,  2002, s. 282, 332, 340, 353.  6- Yavuz Bülent Bâkiler, “Sözün Doğrusu-1”, Türk Edebiyatı Vakfı Yay. İst. 2006, s. 37. 7- Cengiz Özakıncı, Başkent Üniversitesi Kültür Yayını Bütün Dünya Dergisi 2014/01, s.13. 8- Mustafa Armağan, “Osmanlının Kayıp Atlası”, Da Yay. 2005, İst. s. 226.  9- Mrs. Max Müller, “İstanbul’dan Mektuplar” Tercülan 1001 Temel Eser, İst. 1978, s. 47.  

MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
yukarı çık