İnternette gerekçesiz iade

Tüketicilerin kanuni haklarını aktaran Tüketiciler Birliği Derneği Konya Şubesi Başkanı Mustafa Dinç “İnternet alışverişlerinde herhangi gerekçe olmaksızın ürün iadeleri yapılabilir” dedi

İnternette gerekçesiz iade
  • 29 Ocak 2018, Pazartesi 7:21

Tüketiciler Birliği Derneği Konya Şubesi Başkanı Mustafa Dinç, vatandaşların ayıplı mal aldıklarında ya da aldıkları ürünlerle ilgili sorun yaşadıklarında İlçe Kaymakamlıklarındaki Tüketici Hakem Heyetlerine şikâyet dilekçesi ile başvuru yapabileceklerini söyledi. Bunun yanı sıra garanti belgeleri ve faturaları ürünlerin garanti süresi bitene kadar değil ekonomik ömrü bitene kadar saklamak gerektiğine değinen Dinç, internet alışverişlerinde ise herhangi bir gerekçe olmaksızın ürün iadelerinin yapılabileceğinin kanunen bir hak olduğunu dile getirdi. İnternetten alışveriş için güvenilir siteleri tercih etmenin önemli olduğunu anlatan Dinç, internet satışı yapan firmaların adreslerinin devlet tarafından kontrol edilemediğine ve sahte adresli firmalardan kaynaklanan mağduriyetlerin giderilemediğine dikkati çekerek vatandaşı dikkatli olmaları konusunda uyardı.

KURAL HALİNE GETİRİN

Başkan Mustafa Dinç, tüketicinin ayıplı malları, kanunen belirlenen 30 günlük iade süresi içinde satıcıya bildirebileceğini, satıcının başvuruyu kabul etmediği takdirde vatandaşların Tüketici Hakem Heyetine başvurmaları gerektiğini söyledi. Dinç, “Tüketici olarak satıcıdan seçimlik haklarınız olan ürünü tamamen iade etme, paranın geri iadesi, yenisiyle değiştirme, tamir ettirme gibi haklarınızı isteyebilirsiniz. Tüketicinin ayıp oranında bedel indirimi isteme hakkı da mevcuttur. Satıcının tüketiciye garantiye gönderebilirim ya da para iadesi yapmıyoruz gibi seçenek sunma hakkı yoktur” dedi. Vatandaşın herhangi bir sorunla karşılaştıklarında İlçe Kaymakamlığı’ndaki Tüketici Hakem Heyetlerine şikâyet dilekçesi ile başvuru yapabileceklerini anlatan Dinç, 3-4 ay içerisinde sorunların çözüme kavuşacağını kaydetti. Dinç, Tüketici Hakem Heyet’i için her yıl belirli bir para limiti belirlendiğini ve bu limitlerin altındaki başvurularda, heyet kararlarının mahkeme kararı yerine geçtiğini, İcra Daireleri’nin doğrudan tüketici adına firmadan bu parayı tahsil ettiğini ifade etti. Başkan Mustafa Dinç, vatandaşın mal ile hizmet satın alırken 8-10 sayfalık sözleşmeleri ayaküstü ve okumadan imzaladıklarını bu nedenle kanunlar ile anayasa nezdinde tüketicinin haklarının koruma altına alındığını söyledi. Tüketicilerin ürün ve hizmet şartları hakkında detaylı bilgi sahibi olamadan satıcının bu durumdan faydalanabileceğini aktaran Dinç, tüketicinin aldığı ürünü amacı dışında kasten iade etmeyeceğini belirtti. Başkan Dinç, satıcıların bazen vatandaşı yanlış yola sevk edebileceğini ve hakkını kaybettirici şekilde davranabileceğini söyledi. Dinç, “Firmalar vatandaşı ürün tamiri, değişimi, iadesi için 30 günlük sürenin aşılması için oyalıyor. 30 gün geçtikten sonra da ürünü garanti kapsamında tamir ettirmeye çalışıyor. Böyle bir durumda tüketici itirazda bulunabilir. Fakat aldığı malın her zaman faturasını, fişini, kredi kartı fişini, saklamalı. Çünkü en çok karşılaştığımız sorunlardan biri. Fatura olmadan şikâyet edildiği takdirde firmalar karşısında haklılığınızı kaybediyorsunuz. Satıcının hiçbir şekilde iyi niyetine aldanmadan ne olursa olsun fatura almayı ve saklamayı kural haline getirmeliyiz” ifadelerini kullandı. Dayanıklı tüketim mallarında garanti süresinin 2 yıl olduğunu kaydeden Dinç, ürünlerin ekonomik ömrünün 8-10 sene olduğunu bu nedenle faturaların garanti süresince değil ürünlerin ömrü boyunca saklanması gerektiğini söyledi. Başkan Mustafa Dinç, 2 yıl garanti süresinin bitmesi halinde satıcı firmaların bir takım yükümlüklerinin devam ettiğini, ücreti karşılığında olsa da yedek parça temini ya da servis vermek zorunda olduğunu hatırlatarak, Sanayi Bakanlığı’nın verdiği Garanti Belgesi yönetmeliği hususunda satıcıya idari para cezası kesileceğini belirtti.

İNTERNETE GEREKÇESİZ İADE

İnternet alışverişlerinin kanunda mesafeli sözleşmeler olarak tanımlandığını, mağazadaki sözleşmelerden farklı olduğunu ifade eden Mustafa Dinç, “Mağazalardan ürün aldığınızda sıradan gerekçelerle iade etme şansınız yok. Sadece ürün bozuk ya da arızalıysa iade edebilir. İnternet alışverişlerde aldığınız ürün hiçbir gerekçe göstermeden iade edilebilir. Çünkü internet alışverişinde kanun, tüketicinin yanında duruyor. İnternet alışverişinde aldığımız ürünleri sadece fotoğraflar üzerinden seçip alışveriş yapıyoruz. Bu fotoğraflar yanıltıcı olabiliyor. Gördüğünüz fotoğraflar gerçeğiyle uyuşmayabiliyor. Bu yüzden mesafeli satışlarda ürünü herhangi bir gerekçe göstermeden iade etme hakkı bulunuyor” ifadelerini kullandı. Dinç, internetten satış yapmanın kolaylığına aldanmamak gerektiğini ve güvenli firmaları tercih etmelerinin önemli olduğunu söyledi. Dinç, firmaların resmiyetine, iş adresine, vergi numarasına dikkat edilmesi gerektiğine ve sadece fiyatı ucuz olduğu için bu tür yerlerden alışveriş yapmamaları konusunda vatandaşı uyardı. Dinç, “Kanun, sahte isimlerle satış yapanları beyan ettikleri adresler sahte olduğu için çoğu zaman bulamıyor. Bu şekildeki internet adreslerinin yüzde 80’i sahte. Bu tür olumsuz durumların önüne geçmek için kamu ve devlet gücü gerekiyor. Burada sivil toplum kuruluşlarının da yapabileceği bir şey yok. Devletin gerekli önlemleri hızlıca alması ve cezalarının caydırıcı olması gerekiyor. Türkiye’de parasal açıdan cezaların caydırıcılığı yok. Art niyetli insanlar ciddi anlamda kanunlardaki açıkları kullanmaya yöneliyor. Bununla ilgili kanun ve mevzuatların değişmesi gerekiyor. En önemlisi de toplumda bu durumları çözmek için şikâyet mekanizmasının oluşması gerekiyor. Dolandırıcılık vakalarının çok azı şikayete dönüşüyor. İnsanımız dolandırıldığını saklıyor. Toplum olarak şikâyet etmenin bilincinde değiliz” dedi. (Sultan TÜRKMEN)

Beğendim 0 Muhteşem 0 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

BU HABERİ OKUYANLAR BUNLARI DA OKUDU

yukarı çık