);*} Uçuşların durması Boeingi iflasa sürükleyebilir
Reklamı Geç
10 saniye kaldı

Uçuşların durması Boeingi iflasa sürükleyebilir

Etiyopyada yaşanan kazanın ardından 40tan fazla ülke Boeingin 737 Max tipi yolcu uçaklarına hava sahasını kapattı.

Uçuşların durması Boeingi iflasa sürükleyebilir

WASHINGTON (AA) ABDli uçak üreticisi Boeing, Etiyopyada yaşanan kaza sonrası 40tan fazla ülkenin 737 Max tipi yolcu uçaklarının uçuşlarını durdurması nedeniyle zor günler geçiriyor.

ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), 10 Martta Etiyopyanın başkenti Addis Adabada yaşanan ve 157 kişinin hayatını kaybettiği kaza sonrası çok sayıda ülkede sivil havacılık otoritelerinin ve hava yolu şirketlerinin B737 Maxlerin uçuşlarını durdurması ve uçaklara hava sahalarını kapatmasının ardından uçak filosunun uçuşlarının geçici olarak durdurulması talimatı verdi.

FAAdan yapılan açıklamada, uydu verilerinin ve fiziksel kanıtların, Etiyopyadaki kazada uçağın geçen yılın ekim ayında Cava Denizinde düşen ve 189 kişinin hayatını kaybettiği Endonezyanın Lion Air Havayolu şirketine ait B737 Max 8 tipi yol uçağının kaza öncesi hareketleriyle benzer manevralar yaptığına işaret etmesi nedeniyle tedbir kararının alındığı belirtildi.

FAA Başkanı Daniel Elwell, Kanıtlar, Etiyopyadaki kazanın Lion Air uçağına olanlara benzer olduğunu gösteriyor. ifadesini kullandı.

Her iki kazada da uçakların kalkışından sonraki 6 ila 12 dakika gibi kısa süre içinde yaşadıkları irtifa sorunlarının ardından düşmesi, söz konusu modellerde üretimden kaynaklanan bir teknik hata bulunması olasılığını güçlendiriyor.

Lion Air yetkilileri, Endonezyadaki kazanın ardından yaptıkları açıklamada, uçağın kuyruk kısmındaki sensörlerdeki bir hatanın uçağı kalkışta burnunu aşağı çevirmeye zorladığı ve pilotların söz konusu otomatik manevrayı engelleyemediklerini ifade etmişti.

Boeingin ürettiği 737 Max 8 tipi uçakların son 6 ayda iki büyük kazaya karışması, uçakların güvenliğine dair tartışmaları gündeme getirirken, bu durumun şirketin ekonomik gidişatını zora sokacağı düşünülüyor.

Boeingin toplam üretiminin yüzde 70i 737ler

Boeing, ilk kez 2017de piyasaya sürdüğü 737 Maxlerden, dünya genelinde hava yolu şirketlerine 350den fazla teslimat gerçekleştirdi.

Farklı büyüklükteki modelleri orta ve kısa mesafeli uçuşlarda yakıt etkinliği sağlayan model, hava yolu şirketleri tarafından yaygın olarak tercih ediliyor. Şirketin halen 4 bin 600 adet B737 Max 8 yolcu uçağı siparişi bulunuyor.

Yatırım bankası Morgan Stanleyin ortaklarına yolladığı bilgi notuna göre Maxlerin de dahil olduğu 737 sınıfı uçaklar Boeingin toplam yolcu uçağı üretiminin yüzde 70ini oluşturuyor.

Bu yıl ve gelecek 3 yıl içinde teslim edilecek siparişlerin ise neredeyse tamamının Maxler olacağı tahmin ediliyor. Dolayısıyla modelde bir üretim hatası tespit edilip siparişlerin iptali halinde, şirket iflasla karşı karşıya kalabilir.

Kazanın sebebi kontrol yazılımı olabilir

Boeing, Avrupalı rakibi Airbusın orta mesafede daha verimli yakıt kullanan A321 model güncellemesine karşı geliştirdiği 737 Max modellerinde, uçak motorunu daha etkin hale getirmek için daha büyük bir motor inşa etmişti. Yeni motorun idaresi için de yeni bir uçuş kontrol yazılımı geliştirilmişti. Söz konusu yazılımın kontrol yasası adı verilen otomatik pilot aktifken pilotların müdahalesini devre dışı bırakan bir sistem içerdiği biliniyor.

Kazanın 737 Max 8lerin uçuş kontrol yazılımındaki pilot kontrolünü devre dışı bırakan bu özellikten kaynaklanmış olabileceği ihtimali üzerinde de duruluyor.

Endonezyada yaşanan kaza sonrası 737 Maxin bu özelliğiyle ilgili pilotların daha fazla bilgilendirilmesi gereğine vurgu yapılmış, pilotlara bu konuda kurslar verilmişti. Etiyopya Havayolları pilotlarının söz konusu kursları alıp almadığı ise bilinmiyor.

Boeingin 737 sınıfı uçakları, FransızAlman ortaklığı Airbusın ürettiği A320 sınıfı yolcu uçaklarıyla dünyada en çok satılan yolcu uçağı durumunda bulunuyor. Dünyada halihazırda Boeing 737 sınıfı 10 bin uçak, Airbus A320 sınıfı ise 8 bin uçak havayolu şirketlerine hizmet veriyor.

Tazminat talepleri gündeme gelebilir

Öte yandan B737 Maxlerin uçuşlarını durduran şirketlerin, Boeingden zararlarının karşılanmasını talep etmeleri Boeingi büyük zarara uğratabilir.

Norveç hava yolu şirketi Norwegian Air, Etiyopyada yaşanan kazanın ardından uçuşlarını durdurduğu Boeing 737 Max 8 yolcu uçakları için üretici firmadan tazminat talep edeceklerini bildirmişti.

Havayolu Sözcüsü Tonje Naess yaptığı açıklamada, Etiyopyadaki son kazanın ardından uçuşlarını durduğu filosundaki 18 adet B737 Max 8 uçağı için üretici firma Boeingden zararının karşılanmasını isteyeceklerini belirterek, Kullanmayacağımız bir uçak için mali yük altına giremeyiz. ifadesini kullanmıştı.

B737 Maxlere ambargo

Etiyopya Hava Yollarına ait B737 Max 8 tipi yolcu uçağı, 10 Martta Addis Ababadan Kenyanın başkenti Nairobiye gitmek için havalandıktan kısa süre sonra düşmüş, kazada uçaktaki 157 kişi hayatını kaybetmişti.

Etiyopyadaki son kazanın ardından Türkiye, Singapur, Çin, Etiyopya, Endonezya, Avustralya, Malezya, Umman, İngiltere, Almanya, Fransa, Hollanda, Avusturya, Avrupa Birliği, Kazakistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Yeni Zelanda, Fiji, Hindistan, Hong Kong, Lübnan, Kosova, Bahreyn, Mısır, Tayland, Moldova, Kanada, Senegal, Nijerya, Özbekistan ve Ukrayna Boeing 737 Max tipi uçakların operasyonlarını geçici olarak durdurmuş ve hava sahalarını uçuşlara kapatmıştı.

Türk Hava Yolları da filosundaki B737 Max 8 tipi uçakları seferlerinden çektiğini açıklarken, Arjantin, Brezilya, Hindistan, Meksika, Kanada, Norveç, İzlandada da bazı hava yolu firmaları benzer bir kararla söz konusu tipteki uçakları seferlerinden çektiklerini duyurmuştu.

Son olarak ABD Başkanı Donald Trump, ülkedeki tüm Boeing 737 Max 8 ve Max 9 tipi uçakların ikinci bir talimata kadar uçuşlarının durdurulduğunu açıklamıştı.

Beğendim 0 Muhteşem 0 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

BU HABERİ OKUYANLAR BUNLARI DA OKUDU

yukarı çık